لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

عربستان «در مذاکرات اتمی با آمریکا» به‌دنبال «کسب توازن با ایران» است


پادشاه عربستان سعودی
پادشاه عربستان سعودی

بنا بر گزارش شماری از رسانه‌ها، عربستان سعودی در مذاکرات با ایالات متحده برای دستیابی به انرژی هسته‌ای، خواستار کسب مجوز غنی‌سازی و فرآوری اورانیوم، در قبال انتخاب شرکت‌ها و فناوری‌های آمریکایی‌ست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه خبری بلومبرگ و شماری دیگر از رسانه‌ها، هفتم اسفند ماه گزارش دادند که مقام‌های سعودی در مذاکرات خود با واشینگتن خواستار دستیابی به ظرفیت‌های پیشرفته در زمینه انرژی اتمی غیرنظامی هستند؛ آن‌ها می‌گویند توافق اتمی با ایران در تیرماه ۱۳۹۴، به تهران اجازه داده‌است تا در سطح محدودی به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

بنا بر گزارش‌ها، مقام‌های سعودی در مذاکرات با آمریکا، می‌گویند باید قادر به فعالیت‌هایی باشند که آن‌ها را بالقوه، به توانایی احتمالی برای ساخت بمب اتمی، نزدیک کند. چراکه بر پایه توافق فعلی میان تهران و شـش قدرت جهانی، ایران قادر خواهد بود پس از ۱۰ سال سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد، و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را بیشتر کند.

این بخش از برجام که «بند غروب» موسوم است، با انتقاد شدید دونالد ترامپ و دولت او روبه‌رو است. دولت ترامپ خواستار اصلاح این بخش و بخش‌های دیگری از توافق اتمی شده‌است.

دولت ترامپ می‌گوید توافق فعلی کافی نیست و ایران باید اجازی بازرسی فوری از تمامی اماکن مورد درخواست را بدهد. باید اطمینان حاصل شود که هرگز به سلاح هسته‌ای نزدیک نخواهد شد، بند غروب باید از میان برداشته شود و اعلام شود که برنامه موشک دور برد و برنامه سلاح هسته‌ای جدا نشدنی هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا، معاون او و برخی دیگر از مقام‌های واشینگتن تأکید کرده‌اند در صورتی‌که توافق اصلاح نشود از آن خارج خواهند شد.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز سوم اسفندماه گفته بود «بند غروب»، «بسیار خطرناک» و «غیر قابل قبول» است.

آقای جبیر در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نیز گفته بود «ما خواستار دستیابی به همان حقوقی هستیم که دیگران از آن بهره‌مند شده‌اند».

ایران تا کنون موافقتی با اصلاح توافق اتمی نکرده‌است و همواره گفته است که به‌دنبال ساخت سلاح اتمی نیست.

در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، دولت آمریکا در برابر خواسته‌های عربستان مقاومت می‌کرد. بسیاری از مقام‌ها و قانون‌گذاران آمریکایی تمایلی به تشدید رقابت‌های اتمی در غرب آسیا ندارند.

دولت آمریکا در گذشته از بسیاری از کشورها می‌خواست تا موافقت‌نامه‌ای را امضا کنند که در قبال خرید فناوری اتمی از ایالات متحده، به‌دنبال غنی‌سازی اورانیوم نخواهند رفت.

بنا بر گزارش‌ها، برخی مقام‌های دولت ترامپ، در پیوند با سیاست «اولویت‌» بازرگانی و تجاری برای آمریکا، این نگرانی را مطرح کرده‌اند که رقابت برای ارائه فناوری هسته‌ای به عربستان، ممکن است به کشورهای دیگری مانند روسیه یا چین واگذار شود.

خبرگزاری آسوشتیدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید ریاض در صورتی حاضر به اعمال محدودیت‌ها بر فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده خود در زمینه انرژی هسته‌ای است، که توافق اتمی با ایران نیز سفت‌وسخت‌تر از آن‌چه هست، شود.

با این همه، هرگونه توافقی با عربستان باید به تصویب کنگره آمریکا برسد، و بنا بر گزارش‌ها شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده در مورد دورشدن کشورشان از سیاست خلع سلاح در خاورمیانه، ابراز نگرانی کرده‌اند. سناتور اد مارکی اخیرا گفته است کنگره اطلاعی در مورد جزئیات جریان در اختیار ندارد و خواستار کسب اطلاعات بیشتر از دولت شده‌است.

عربستان به‌دنبال ساخت ۱۶ نیروگاه اتمی تا ۲۰-۲۵ سال آینده است. انجمن جهانی انرژی هسته‌ای، هزینه‌ این کار را بیش از ۸۰ میلیارد دلار را برآورد کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، واشینگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، بلومبرگ؛ ت.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG