لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

ولیعهد عربستان سعودی: اگر ایران بمب اتمی بسازد ما هم خواهیم ساخت


محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بار دیگر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را با هیتلر مقایسه کرده است
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بار دیگر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را با هیتلر مقایسه کرده است

ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس که بخشی از آن روز پنجشنبه انتشار یافت گفت اگر ایران بمب اتمی بسازد ما هم خواهیم ساخت و به این ترتیب احتمال وقوع یک مسابقه هسته‌ای در منطقه که به شدت دستخوش بحران است افزایش خواهد یافت.

وی در این مصاحبه گفته پیشین خود درباره علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تکرار کرد و او را با هیتلر مقایسه کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد بن سلمان در بخشی از مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس که مشروح آن روز یکشنبه پخش خواهد شد گفت: «عربستان سعودی به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست، ولی اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد بدون تردید ما نیز به سرعت این کار را خواهیم کرد.»

پادشاهی سنی عربستان سعودی در چند دهه گذشته درگیر یک رقابت شدید با حکومت شیعه ایران بوده و دو کشور در جنگ‌های نیابتی در کشورهای خاورمیانه از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن در برابر یکدیگر ایستاده‌اند.

محمد بن سلمان که در عین حال وزیر دفاع عربستان سعودی است سال گذشته گفت این کشور تضمین خواهد کرد که رویارویی نظامی بعدی بین دو کشور «در ایران اتفاق خواهد افتاد.» در مقابل مقامات ایرانی تهدید کردند که با حمله به تمامی خاک عربستان سعودی به غیر از اماکن مقدس مسلمانان در مکه و مدینه واکنش نشان خواهند داد.

حکومت عربستان سعودی از توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران انتقاد کرده که بر اساس آن در ازای محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای ایران اکثر تحریم‌های بین‌المللی علیه آن کشور لغو شد.

اظهارنظرهای ولیعهد عربستان سعودی روی سیاست‌های اسرائیل نیز تاثیر خواهد گذاشت که متحد اصلی امریکا و تنها کشور منطقه خاورمیانه است و داشتن سلاح‌های هسته‌ای را نه تایید و نه تکذیب می‌کند.

دولت اسرائیل همواره استدلال کرده که در صورت دستیابی ایران به سلاح های هسته‌ای، کشورهای عربی حاشیه خیلج فارس نیز طرح مشابعی را اجرا خواهند کرد و این مسئله بی‌ثباتی در منطقه را افزایش خواهد یافت.

اسرائیل هیچ‌گاه به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته و گفته است فقط در صورت برقراری صلح کامل با کشورهای عربی با بازرسی و کنترل در چارچوب این معاهده موافقت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید عربستان سعودی به عنوان بخشی از طرح‌های جدید آن کشور برای کاهش وابستگی به نفت در نظر دارد به زودی راکتورهای هسته‌ای بسازد.

بزرگترین تولید کننده نفت جهان گفته است که هدف از برنامه‌های هسته‌ای آن کشور فقط مصارف صلح‌آمیز خواهد بود ولی موضوع غنی‌سازی اورانیوم را که در عین حال می‌تواند برای تولید بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد مسکوت گذاشته است.

شرکت‌های روسی، فرانسوی، چینی، کره جنوبی و آمریکایی برای کسب قراردادهای چندین میلیارد دلاری احداث دو راکتور هسته‌ای عربستان سعودی اعلام آمادگی کرده و رقابت می‌کنند.

سخنان محمد بن سلمان در آستانه سفر به واشنگتن می‌تواند روی احتمال کسب این قراردادها توسط کنسرسیومی شامل شرکت وستینگهاوس که مالک آن توشیبا است تاثیر بگذارد.

شرکت‌های آمریکایی در صورتی می‌توانند فناوری هسته‌ای را به کشورهای دیگر صادر کنند که دولت آمریکا با دولت آن کشور توافقی امضا کند که طبق آن غنی‌سازی اورانیوم و بازیافت سوخت هسته‌ای در داخل آن کشور، روندی که می‌تواند مصارف نظامی داشته باشد، ممنوع شود.

در مذاکرات قبلی عربستان سعودی حاضر نشده قراردادی امضا کند که آن کشور را از غنی‌سازی اورانیوم در آینده محروم سازد.

راکتورهای هسته‌ای به اورانیوم با غلظت حدود پنج درصد نیاز دارند ولی فناوری غنی‌سازی اورانیوم در عین حال می‌تواند برای تولید اورانیوم با غلظت بالاتر و برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار بگیرد. همین موضوع نگرانی اصلی جامعه بین‌المللی در مورد برنامه های هسته ای ایران بوده است.

دولت عربستان سعودی روز سه شنبه طرح تولید انرژی هسته‌ای با رعایت ضوابط ناظر بر مصارف صلح‌آمیز و در انطباق با محدودیت‌های مشخص شده در پیمان‌های بین‌المللی را تصویب کرد.

XS
SM
MD
LG