لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

جلالی: برای راه‌اندازی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی میان مسئولان اجماع نیست


غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران روز چهارشنبه هشتم خرداد گفت بین مسئولان کشور اجماعی در رابطه با راه‌اندازی شبکه‌های پیام‌رسان داخلی وجود ندارد.

علامرضا جلالی در که با تلویزیون دولتی ایران گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت، برخی مقامات کشور معتقدند این شبکه‌ها ظرفیت پاسخگویی به نیاز مردم را ندارند، اما برخی دیگر ظرفیت این شبکه‌ها را مطلوب می‌دانند.

شماری از شبکه‌های پیام‌رسان خارجی پرطرفدار مانند تلگرام و فیس‌بوک در ایران فیلتر است. ماه گذشته بود که محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، این شبکه‌ها را «جهنمی» خواند و خواستار اعمال محدودیت بیشتری در این باره شد.

در این میان گزارش‌هایی نیز منتشر شده است که عنوان می‌کند پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام طلایی و هاتگرام را نهادهای جمهوری اسلامی با هزینه‌هایی هنگفت راه‌اندازی کرده‌اند تا جایگزین این شبکه‌ها باشند. از جمله نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفته که ۴۰۰ میلیارد تومان برای این دو پیام‌رسان هزینه شده است.

با این حال رئیس سازمان پدافند غیر عامل تاکید دارد «نظام» باید «برای راه‌اندازی شبکه ملی داخلی سرمایه‌گذاری کند».

آقای جلالی اظهار داشت: «هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد مردم آن در شبکه اجتماعی ساماندهی شوند که سرورهای آن و هدایت مردم در آن شبکه خارج از کشور باشد. بر این اساس زیرساخت‌ها باید در کشورمان باشد.»

این فرمانده نظامی پیش از این نیز گفته بود که «شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران مردم را علیه دولت تحریک می‌کنند و سیستم اجرایی را زیر فشار قرار می‌دهند که باید کنترل شوند».

نهادهای بین‌المللی همواره از وجود سانسور، سرکوب اهالی رسانه و فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران به‌شدت انتقاد کرده‌اند و در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان نیز ایران با شش رده تنزل نسبت به سال قبل، به جایگاه ۱۷۰ سقوط کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG