لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

ایسپا: ۷۹ درصد کاربران تلگرام در ایران هنوز از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند


پیشتر شماری از نمایندگان مجلس گفته بودند که کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند.
پیشتر شماری از نمایندگان مجلس گفته بودند که کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد ندارند.

تازه‌ترین نتایج نظرسنجی یک موسسه افکارسنجی در ایران نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از کاربران پیام‌رسان تلگرام، باوجود مسدودسازی آن، همچنان از این شبکه استفاده می‌کنند.

شمار کاربران اینستاگرام و واتس‌اپ هم بعد از مسدودسازی تلگرام در ایران افزایش «چشمگیری» یافته است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی است.

پیشتر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به صراحت گفته بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی مقابل دستور قضایی مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام «مقاومت» می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی هفتم خردادماه نیز اعلام کرده بود که پس از گذشت یک ماه از فیلتر شدن تلگرام در ایران، در حالی که هفت میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند، تنها یک میلیون نفر از تلگرام خارج شده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه سوم تیرماه خبرگزاری ایسنا، نظرسنجی ایسپا در خردادماه و در گستره ملی و بین افراد بالای ۱۸ سال انجام شده و ۶۲ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که قبل از فیلترینگ تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند.

بر اساس این گزارش، ۴۹.۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ایران بعد از مسدودسازی تلگرام کماکان از آن استفاده می­‌کنند، به عبارت دیگر ۷۹ درصد از استفاده‌کنندگان تلگرام قبل از مسدودسازی، به استفاده خود بعد از فیلترینگ نیز ادامه داده‌­اند.

نتایج نظرسنجی ایسپا نشان می­‌دهد که استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتس‌اپ نیز بعد از مسدودسازی تلگرام افزایش چشمگیری یافته است.

نتایج نظرسنجی ایسپا همچنین نشان می­‌دهد که استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتس‌اپ نیز بعد از مسدودسازی تلگرام افزایش چشمگیری یافته است.

در اواسط فروردین امسال ۱۷.۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ایران از اینستاگرام استفاده می­‌کردند که این آمار در خردادماه و پس از فیلتر تلگرام به ۳۲.۲ درصد افزایش یافته است.

از بخش‌های قابل توجه این نظرسنجی٬ آمار حاکی از حضور ۵۴ درصدی جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال ایران در اینستاگرام است.

کاربران واتس‌اپ نیز از حدود ۱۲ درصد در فروردین به حدود ۲۵ درصد در خردادماه افزایش یافته که ایسپا بر این اساس نتیجه‌گیری کرده که شمار کاربران اینستاگرام و واتس‌‌اپ در این بازه زمانی٬ نزدیک به دو برابر افزایش یافته است.

سایر شبکه‌­های اجتماعی خارجی افزایش چشمگیری را تجربه نکرده و در حال حاضر فیسبوک ۳.۶ درصد و توئیتر ۲.۷ درصد کاربر در ایران دارند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد در خرداد امسال، ۶۶ درصد مردم ایران دست‌کم از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند.

از این تعداد٬ ۴۶.۷ درصد تنها شبکه‌های اجتماعی خارجی را استفاده می‌کنند، ۳.۹ درصد تنها شبکه‌های اجتماعی داخلی را و ۱۴.۱ درصد هم کاربر هر دو شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی هستند.

بر اساس نتایج ایسپا٬ همچنین ۱۸ درصد مردم ایران دستکم از یکی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می­‌کنند که در این بین پیام‌رسان «سروش» در صدر قرار دارد.

این پیام‌رسان که طبق نظرسنجی ایسپا در فروردین‌ماه امسال فقط دو درصد کاربر داشته است، در حال حاضر حدود ۱۳.۵ درصد استفاده‌کننده دارد.

پس از اعتراض‌های خیابانی دی‌ماه سال ۹۶ شماری از مقام‌های بلندپایه حکومتی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای و همچنین مقام‌های قوه قضائیه با حملات شدید لفظی علیه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، از جمله تلگرام، آنها را ابزاری برای «نفوذ کشورهای خارجی و تحریک مردم» معرفی کرده بودند.

در حالی که مقام‌های مسئول فضای مجازی در ایران تلاش دارند اعلام کنند که از زمان مسدودسازی تلگرام٬ کاربران شبکه‌های بومی از جمله «سروش» افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند٬ اما اظهارات مقام‌های رسمی و نظرسنجی اخیر ایسپا نشان می‌دهد این اتفاق رخ نداده است.

پیشتر شماری از نمایندگان مجلس به صراحت گفته بودند که کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی که یکی از دلایل دستور مسدودسازی تلگرام بود٬ اعتماد ندارند.

«کمپین حقوق بشر در ایران» نیزدر گزارشی در رابطه با فیلترینگ تلگرام، اعلام کرده که مسدود کردن این پیام‌رسان، تلاشی است برای قطع دسترسی شهروندان ایرانی به اطلاعات و ارتباطاتی که از سوی دولت کنترل نمی‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا/ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG