لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

مرگ سه پژوهشگر پژوهشگاه فضایی ایران در «آتش‌سوزی»


وزیر ارتباطات می‌گوید که گزارش کامل این سانحه تاکنون اعلام نشده‌است
وزیر ارتباطات می‌گوید که گزارش کامل این سانحه تاکنون اعلام نشده‌است

همزمان با سخنان وزیر ارتباطات ایران درباره پرتاب ماهواره‌های جدید جمهوری اسلامی، در یک حادثه «آتش‌سوزی» در پژوهشگاه فضایی ایران سه «پژوهشگر» این مرکز کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز یکشنبه، ۱۴ بهمن، خبر داد که در حادثه «آتش‌سوزی» در پژوهشکده سامانه حمل و نقل پژوهشگاه فضایی، «سه پژوهشگر» این مرکز جان خود را از دست دادند.

محمد جواد جهرمی اشاره‌ای به دلیل وقوع این آتش‌سوزی و همین‌طور نام یا موقعیت افرادی که در این حادثه جان باخته‌اند نکرد.

به گفته آقای آذری جهرمی، به دلیل برگزاری مراسم در این پژوهشگاه «کسی متوجه این حریق نشد» و این افراد فوت شدند.

وی همچنین گفت که «گزارش کامل این سانحه تاکنون اعلام نشده‌است».

روز یک‌شنبه همچنین رئیس پدافند غیرعامل و مدیر حراست پژوهشگاه نیرو از مهار آتش‌سوزی در طبقه منفی‌یک این پژوهشگاه خبر داد.

روح‌الله زمانی‌صفت گفت که در این حادثه کسی آسیب ندید.

وی اضافه کرد: «علت حادثه کاملا محرز نشده، اما شواهد امر حاکی از سوختن فوم‌های دپو شده در فعالیت عمرانی طبقه زیرزمین بوده است».

آتش‌سوزی در پژوهشگاه فضایی همزمان با تلاش جمهوری اسلامی برای پرتاب ماهواره‌های جدید به فضا رخ داده است.

بروز سانحه در تأسیسات نظامی، موشکی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است.

در سال‌های گذشته برخی از حملات سایبری نیز باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه اتمی و موشکی ایران شده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در خردادماه سال ۹۱ گزارش داده بود که تأخیر به وجود آمده در برنامه هسته‌ای ایران، نتیجه حمله سایبری مشترک اسرائیلی- آمریکایی است و بد افزار «استاکس نت» به روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران ضربه زده است.

طبق این گزارش «استاکس نت» ابتدا در کوره هسته‌ای دیمونای اسرائیل آزمایش و کوره هسته‌ای دیمونا به مدت دو سال به «آزمایشگاهی» برای اطمینان از کار کردن بدافزار استاکس نت تبدیل شده بود.

مهر ماه سال ۹۵ نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که تداوم آتش‌سوزی‌ها در پتروشیمی‌های ایران احتمال سوء‌ظن به هک شدن سیستم‌های پتروشیمی و خرابکاری‌های نرم‌افزاری در ایران را افزایش داده است.

در پی انفجاری که در آبان‌ماه سال ۹۰ در زاغه مهمات يکی از پادگان‌های سپاه در بيدگنه، حوالی شهر ملارد در ۲۰ کيلومتری تهران، رخ داد، حسن تهرانی‌مقدم، مسئول سازمان خودکفايی و تحقيقات صنعتی سپاه و ۱۶ تن ديگر از نيروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ۲۵ دی ماه اعلام کردند که موشک حامل ماهواره «پیام» را به فضا پرتاب کردند، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره نیز در نهایت نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد.

در همین حال رضا تقی‌زاده، تحلیل‌گر سیاسی، در یادداشتی در رادیو فردا نوشته بود که شکست پرتاب این ماهواره را نمی‌توان بدون ارائه شواهد و مستندات کافی، صرفاً به «نقص فنی» و «شکست متعارفی یک آزمایش فضایی» نسبت داد و سایر احتمالات، از جمله نقش ظرفیت فضایی بازدارنده آمریکایی موسوم به «Left-of-Launch» را که در رابطه با شکست تجربه‌های موشکی کره شمالی مورد استناد قرار گرفته، به سادگی رد کرد.»

فرانسه پرتاب موشک حامل ماهواره «پیام» را محکوم کرده و آمریکا این آزمایش را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته است.

مقامات جمهوری اسلامی اما اعلام کرده‌اند که پرتاب ماهواره‌های جدید را ادامه خواهند داد.

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یک‌شنبه اعلام کرد که «ماهواره دوستی» در آینده نزدیک پرتاب خواهد شد.

به گفته آذری جهرمی، دقت این ماهواره که در دانشگاه شریف ساخته می‌شود،۱۰ متر است و کاربردهای زیادی در حوزه‌های سنجش از دور دارد.

وی گفت که پرتاب ماهواره‌های مخابراتی ناهید ۱ و ناهید ۲ در دستور کار است و ماهواره ظفر که توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته می‌شود نیز تا شهریورماه سال ۹۸ تحویل داده خواهد شد.

به گفته آقای آذری جهرمی، ماهواره ناهید ۱ از فناوری‌های نوینی چون سلول‌های خورشیدی استفاده می‌کند.

پرتاب‌های ماهواره‌ای ایران با سال‌ها تأخیر روبه‌رو شده به‌ طوری که به گفته وزیر ارتباطات سپری شدن ۱۴ سال از موعد پرتاب ماهواره «مصباح» باعث شده که این ماهواره از رده خارج و عمر مفید آن نیز سپری شود.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG