لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

شورای شهر تهران با انتخاب رئیس شورا و شهردار پایتخت کار خود را آغاز کرد


اعضای شورای شهر تهران محسن هاشمی را با ۲۰ رای به عنوان رئیس انتخاب کردند.
اعضای شورای شهر تهران محسن هاشمی را با ۲۰ رای به عنوان رئیس انتخاب کردند.

پنجمین دوره شورای شهر تهران در اولین روز رسمی کار خود در روز چهارشنبه محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار پایتخت و محسن هاشمی را به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روز چهارشنبه، اول شهریور، مراسم «تحلیف» اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران با حضور معاون سیاسی وزیر کشور، استاندار تهران و برخی دیگر از مقامات دولتی آغاز شد و این شورا پس از انجام مراسم سوگند کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

اعضای شورای شهر تهران سپس محسن هاشمی را با ۲۰ رای به عنوان رئیس و ابراهیم امینی را با ۲۱ رای به عنوان نایب رئیس شورا انتخاب کردند.

در این انتخابات، زهرا نژادبهرام با ۲۱ رای و بهاره آروین با ۱۹ رای به عنوان منشی‌های هیئت رئیسه و علی اعطا با ۱۸ رای به عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شدند.

روز شنبه، ۲۸ مردادماه، نیز در جلسه غیر رسمی شورای شهر تهران این افراد در این سمت‌ها انتخاب شده بودند و در جلسه روز چهارشنبه این انتخابات بار دیگر به صورت رسمی برگزار شد.

اعضای شورای شهر تهران روز پنج‌شنبه، ۱۹ مرداد، نیز در یک نشست غیرعلنی و غیر رسمی محمدعلی نجفی را به عنوان گزینه اصلی شهردار تهران انتخاب کرده بودند.

در همین حال در جلسه روز چهارشنبه شورا، محمدعلی نجفی با ۲۱ رای، به صورت رسمی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

آقای نجفی به وزارت کشور معرفی خواهد شد تا درنهایت این وزارتخانه حکم او را صادر کند.

انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت برگزار شد و هر ۲۱ کرسی آن به اعضای «لیست امید» وابسته به اصلاح‌طلبان رسید.

محمدعلی نجفی، وزیر آموزش و پرورش در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، و مدتی نیز رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت محمد خاتمی بوده و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی است.

از سال ۸۲ تا ۹۶ و در شورای دوم تا چهارم تهران با اکثریت اصولگرا، محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف شهرداران تهران بودند.

در اولین شورای شهر تهران، مرتضی الویری به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از درگیری با تعدادی از اعضای شورا استعفا داد. پس از آقای الویری محمدحسن ملک مدنی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

پس از درگیری تعدادی از اعضای شورای شهر با آقای ملک مدنی، هیئتی که در قانون پیش بینی شده و مرکب از نمایندگان تعیین شده از سوی دولت و مجلس بود، شورای شهر اول تهران را منحل کرد.

در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و سال‌های ابتدایی دولت محمد خاتمی، غلامحسین کرباسچی شهردار تهران بود.

پس از انقلاب ۵۷ و قبل از آقای کرباسچی نیز محمد توسلی، رضا زواره‌ای، کمال‌الدین نیک‌روش، غلامحسین دلج، محمدکاظم سیفیان، حسین بنکدار، محمدنبی حبیبی و مرتضی طباطبایی شهردار تهران بودند.

غلامحسین نیک پی آخرین شهردار تهران در حکومت شاهنشاهی بود که پس از انقلاب ۵۷ در ایران اعدام شد.

تاکنون محمدباقر قالیباف با حدود ۱۲ سال، غلامحسین کرباسچی با ۹ سال و غلامحسین نیک پی با ۷ سال و ۵ ماه، بیشترین زمان تصدی سمت شهرداری تهران را داشته‌اند.

محسن هاشمی رفسنجانی، بزرگ‌ترین پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری اسبق ایران، در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با کسب بیش از یک میلیون و هفتصد و پنجاه‌ هزار رأی، به عنوان نفر اول، پیروز این انتخابات شد.

محسن هاشمی در دوران ریاست پدرش بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدتی رئیس دفتر او بود.

وی در دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی و شهرداران بعدی از جمله محمود احمدی‌نژاد، مدت ۱۳ سال مدیرعامل شرکت متروی تهران بود و در سال ۸۹ از این سمت کناره‌گیری کرد.

از سال ۸۲ و در شوراهای دوم، سوم و چهارم، مهدی چمران حدود ۱۳ سال رئیس شورای شهر تهران بود و تنها در سال اول شورای شهر چهارم، احمد مسجدجامعی به عنوان رئیس شورا انتخاب شد.

پیش از او عبدالله نوری، رئیس اولین دوره شورای شهر تهران بود که پس از استعفای او برای نمایندگی مجلس و درگیری‌ها در شورای شهر، عباس دوزدوزانی، مرتضی لطفی و محمد عطریانفر هر یک برای مدتی این سمت را برعهده داشتند.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG