لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۸

ترامپ: برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارم، شاید وقتی دیگر


تنها ساعاتی پیش از سخنرانی در سازمان ملل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، صبح روز سه‌شنبه، سوم مهرماه، در یک توئیت اعلام کرد که برنامه‌ای برای دیدار با همتای ایرانی خود ندارد.

این توئیت صبحگاهی را می‌توان پاسخ رسمی رئیس جمهور آمریکا به اظهار نظر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دانست که آخرین بار روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی از رد دیدار با آقای ترامپ گفت.

آقای روحانی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی، ضمن اشاره به این که ایران را نمی‌توان با الگوی کره شمالی مقایسه کرد بار دیگر تاکید کرد که «برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارم».

اشاره حسن روحانی که هم‌اکنون در نیویورک به سر می‌برد به دیدار دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی است که پس از ماه‌ها تهدیدها و مناقشه دو طرف رخ داد.

رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با «اخبار شبانگاهی ان‌بی‌سی» گفت که «الگوی کره شمالی الگوی درستی [برای ایران] نیست،... اما الگوهای دیگری هم هست که می‌توان به کار برد».

یکی از پیش‌شرط‌هایی که روحانی برای آغاز گفت‌وگو میان ایران و آمریکا گذاشت جبران «خساراتی» است که با خروج آمریکا از برجام بر ایران وارد شده است.

رئیس جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری که صبح سه‌شنبه منتشر کرد نوشت: «به‌رغم درخواست‌ها، هیچ برنامه‌ای برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران،‌ ندارم. شاید روزی دیگر در آینده. مطمئنم که او آدمی است بسیار دوست‌داشتنی!»

در پیام توئیتری رئیس جمهور آمریکا، مقصود او از «درخواست‌ها» مشخص نیست: آیا رئیس جمهور ایران از او درخواست ملاقات کرده است یا منظور درخواست دولت آمریکا برای دیدار با رئیس جمهور ایران است؟

دونالد ترامپ در مردادماه گذشته خود برای نخستین بار اعلام کرد که حاضر است «بدون هیچ پیش‌شرطی» با آقای روحانی دیدار کند، پیشنهادی که پاسخ منفی رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

رئیس جمهور آمریکا در پی این پیشنهاد در میانه شهریورماه چنین اظهار نظر کرد که «این که بخواهند صحبت کنند یا نه، بستگی به خودشان دارد، نه به من. من همیشه در دسترس خواهم بود، ولی مهم نیست بشود یا نشود».

او سپس در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار داشته باشد، گفت: «ممکن است. همه چیز امکان‌پذیر است. باید ببینیم.»

مجمع عمومی سازمان ملل امروز آغاز می‌شود و و رئیس ‌جمهور آمریکا از اولین سخنرانان آن خواهد بود.

سخنرانی حسن روحانی، رئیس ‌جمهور ایران، اواخر وقت این مجمع و ساعات شامگاهی سه‌شنبه به وقت ایران پیش‌بینی شده ‌است.

آقای ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال جاری آمریکا را از برجام خارج کرد و در اواسط مرداد دور اول تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را بازگرداند. وی گفته که به جای برجام خواهان توافقی جامع با ایران است که برنامه هسته‌ای، موشکی و نقش تهران در منطقه را نیز شامل شود.

فشارهای آمریکا در ماه‌های گذشته و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه تهران همراه با سوءمدیریت داخلی سبب شده که پول ملی و اقتصاد ایران به شدت ضربه بخورد.

با استفاده از توئیتر و رادیو فردا / ف.دو / پ.پ
XS
SM
MD
LG