لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۷

صدور کیفرخواست برای شرق و شهروند به اتهام انتشار گزارش «توریسم جنسی»


دادستان تهران روز چهارشنبه از صدور کیفرخواست برای مدیران مسئول روزنامه‌های شرق و شهروند به دلیل انتشار گزارش‌هایی درباره «ارائه خدمات جنسی» به زوار عراقی در مشهد و منطقه اروند خبر داد.

وب‌سایت خبرآن‌لاین و بعد از آن روزنامه‌های شهروند و شرق در تابستان درباره ارائه «خدمات جنسی» به زوار عراقی در شهر مشهد و منطقه اروند گزارش‌هایی داده بودند که از سوی شماری از مقام‌های مسئول تکذیب شد.

با این حال کاهش قابل توجه ارزش ریال و هجوم شهروندان عراقی به شماری از بازارهای مناطق مرزی در ایران و خالی شدن آنها از مایحتاج مردم منطقه، بار دیگر انتقادهایی را متوجه رفتار عراقی‌ها در ایران کرد.

به گزارش میزان‌ آن‌لاین، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه نشست با معاونان دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه از این دو روزنامه به عنوان رسانه‌های «اختلاف‌افکن» نام برد.

به گفته وی، پس از انتشار این گزارش‌ها، «دادستانی تعدادی از سایت‌ها و روزنامه‌ها را احضار کرده و تذکر داد و روز گذشته مدیران مسئول دو روزنامه شرق و شهروند که اخبار اولیه را اعلام کرده بودند، احضار و تفهیم اتهام شدند و کیفرخواست آنها صادر شده است.»

این مقام قضایی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده و به طور مشخص به محتوای کیفرخواست علیه این دو روزنامه اشاره‌ای نکرده است.

آقای دولت‌آبادی در عین حال از همه رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار مربوط به «سیاست‌ها و مصالح کشور، به مصوبات و ابلاغ‌های وزارت ارشاد» توجه داشته باشند و افزود اگر رسانه‌ها «خطوط قرمز» را رعایت نکنند، «تحت تعقیب» قرار می‌گیرند.

پیش از وی نیز غلامحسین محسن اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، گفته بود که این نهاد روزنامه شرق، سایت خبری تابناک، و برخی روزنامه‌های دیگر را به خاطر «اختلاف‌افکنی» میان ایران و عراق تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد با هدف دریافت خدمات جنسی، رئیس قوه قضائیه ایران نیز تهدید کرده بود که دادستانی علیه رسانه‌هایی که این موضوع را «برجسته می‌کنند»، اعلام جرم خواهد کرد.

صادق لاریجانی مدعی شده بود که آمریکا «در پی ایجاد تفرقه میان مردم ایران و عراق است» و دادستان تهران باید با «رسانه‌هایی که این موضوع را برجسته می‌کنند و به زوار عراقی امام رضا تعمیم می‌دهند» برخورد کند.

پس از آن نیز وزارت کشور ایران گزارش‌ها درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد و خوزستان با هدف دریافت خدمات جنسی و «سوء استفاده از زنان ایرانی» را تکذیب کرد و خواستار «برخورد قاطع قضایی» با منتشر کنندگان این گزارش‌ها شده بود.

برخی از کاربران فضای مجازی با اشاره به محدودیت‌هایی از جمله حجاب در ایران اعلام کرده‌اند که شهرهایی چون مشهد به مرکز «سکس توریسم» و «پاتایای اسلامی» تبدیل شده است.

صدور کیفرخواست برای «عاملان» نصب بنر سربازان اسرائیلی

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از صدور کیفرخواست برای «عاملان» نصب بنر سربازان اسرائیلی در این استان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

اوایل مهرماه، واحد تبلیغات شهری شهرداری شیراز به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق تابلویی را در میدان نمازی این شهر نصب کرد که به جای سربازان ایرانی از عکس سربازان اسرائیلی در آن استفاده شده بود.

پس از انتشار عکسی از این بنر در فضای مجازی و بالا گرفتن جنجال‌ها در این زمینه، شهردار شیراز در نامه‌ای به رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، دستور بررسی این موضوع را صادر کرد.

حیدر اسکندرپور خطاب به ابراهیم گشتاسبی‌راد نوشته بود که «خطای» رخ داده در این زمینه «نابخشودنی» است و «مسئولان سازمان فرهنگی، حراست و اجرایی باید عاملان این اشتباه را شناسایی کنند و با کشف علت موضوع با مسببان اتفاق برخورد جدی انجام دهند».

علی صالحی، دادستان انقلاب فارس هم در این زمینه گفته که «پس از انتشار این مطلب در فضای مجازی و توهین انجام شده پرونده‌ای در دادسرای شیراز تشکیل و تحقیقات در این رابطه آغاز شد.»

وی از بازداشت دو نفر دیگر از دست‌اندرکاران طراحی این بنر خبر داد و گفت این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با نظارت مستقیم دادستان در شعبه ویژه بازپرسی تحت رسیدگی قرار دارد.

دادستان شیراز در اظهارات خود همچنین به بازداشت چهار نفر از عوامل مرتبط با نصب این بنر به دستور بازپرس این پرونده و بازجویی از آنها خبر داده است.

تابلوهای شهری در ایران به ویژه در تهران، در برخی موارد جنجال‌برانگیز شده است. از آن جمله در سال ۹۲ بنرهایی در بیشتر تقاطع‌ها و خیابان‌های تهران نصب شده بود که هدف از آنها، «تخریب» مذاکرات ایران و آمریکا ارزیابی شد.

این بنر‌ها که «صداقت آمریکایی» نام داشتند، حاوی این پیام بودند که مذاکره با آمریکا سودی ندارد چرا که آمریکایی‌ها «فاقد صداقت» هستند.

منابع: خبرگزاری میزان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG