لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۹

اقرار به شلیک به هواپیمای مسافربری؛ سوگواری و اعتراض در شهرهای مختلف ایران


دانشگاه امیرکبیر تهران
دانشگاه امیرکبیر تهران

گزارش‌ها از ایران حاکی‌ست مراسم سوگواری و اعتراض در نقاط و شهرهای مختلف کشور برگزار شده‌ و در برخی اماکن، از جمله کوی دانشگاه تهران تا بامداد روز یک‌شنبه ادامه یافته است.

تجمعات پس از آن برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی پس از واکنش‌های بین‌المللی و رسانه‌ای به گزارش‌ها از شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراین، پذیرفت در جریان حملات موشکی به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در عراق، «به‌طور غیرعمد» این هواپیما را در تهران سرنگون کرده‌است؛ ۱۷۶ تن کشته شدند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر که خود واکنش‌های گسترده‌ای را همراه آورد، شهروندان ایرانی در نقاط مختلف کشور، در تجمعات مربوط به سوگواری برای قربانیان، و اعتراض، حضور یافتند.

گزارش‌ها حاکی‌ از تجمعات در شهرهای مختلف، از جمله تهران، ساری، اصفهان، رشت، همدان، کرمان، شیراز، بابل، ارومیه و دیگر نقاط است.

در عین حال اخبار و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تجمعات دست‌کم تا بامداد روز یک‌شنبه ۲۲ دی ماه ادامه پیدا کرده‌است.

برخی از کاربران در شبکه‌های مجازی تصاویری از اعتراضات در کوی دانشگاه تهران در بامداد روز یک‌شنبه و شعارهایی مانند «فرمانده کل قوا/ استعفا استعفا» منتشر کرده‌اند.

طی ساعت‌های گذشته شماری از هنرمندان نیز به سوگواران و معترضان پیوسته و گروهی نیز از شرکت یا داوری جشنواره‌های فجر در بهمن ماه انصراف دادند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در حساب کاربری خود توئیت‌هایی به فارسی و انگلیسی منتشر کرده و ضمن آن‌که خطاب به شهروندان ایران نوشته « شجاعت شما الهام‌بخش است»، هشدار داده «نباید بار دیگر معترضان صلح‌طلب قتل عام شوند و نباید یک بار دیگر اینترنت قطع شود».

همزمان بریتانیا تائید کرده‌است که سفیر آن کشور برای ساعاتی در جریان مراسم سوگواری جان‌باختگان بازداشت و سپس آزاد شده‌است.

دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، تاکید کرده که بازداشت راب مک‌ایر، سفیر آن کشور در تهران، «بدون دلیل و توضیح» بوده و «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» محسوب می‌شود.

در میان خبرهای دیگر، نیمه‌شب ۲۱ دی ماه خبرگزاری دولتی «ایرنا» در متنی در وب‌سایت این خبرگزاری از انتشار گزارش‌های «ناراست» عذرخواهی کرده و می‌گوید «متاسفانه اینک معلوم شده است که برخی از منابع خبری از اصل واقعه بی‌اطلاع بودند و برخی نیز حقیقت را کتمان می‌کردند».

خبر تجمعات در دانشگاه‌های تهران، از جمله دانشگاه شریف و امیرکبیر در برخی از خبرگزاری‌های دولتی ایران نیز بازتاب پیدا کرده‌است.

همزمان رخشان بنی‌اعتماد در حساب کاربری خود در توئیتر گفته دعوت هنرمندان به مراسم سوگواری برای جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین «با هشدار جدی نهادهای امنیتی روبه‌رو شده‌است».

XS
SM
MD
LG