لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

واکنش ایران به اتهام‌های عربستان در ارتباط با حملات موشکی حوثی‌ها


غلامعلی خوشرو
غلامعلی خوشرو

سفیر ایران در سازمان ملل متحد، به اتهام‌های اخیر ائتلاف به رهبری عربستان، مبنی بر منشا ایرانی موشک‌های شلیک‌شده از سوی شورشیان حوثی‌، واکنش نشان داده و می‌گوید «جمهوری اسلامی همواره این اتهامات را رد کرده‌است».

عربستان سعودی در نامه‌ای رسمی به شورای امنیت سازمان ملل، از این شورای خواسته به «مسئولیت» خود در زمینه حفظ صلح در عرصه بین‌المللی عمل کرده و حملات موشکی حوثی‌ها به خاک عربستان را محکوم کند. ریاض از شورای امنیت خواسته‌است «ایران، حامی حوثی‌ها، را در تامین موشک‌های بالیستیک» برای گروهی که عربستان «یک گروه تروریستی غیردولتی» نامیده، مسئول بداند.

پیش از این در شـشم فروردین ماه نیز سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن با متهم کردن تهران به حمایت از حملات موشکی حوثی‌ها، ایران را تهدید کرد که این حمله را تلافی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، گفته است «عربستان در این جنگ، گرسنگی و فاجعه انسانی را بر مردم یمن تحمیل کرد و برای اینکه سرپوشی بر این جنایت‌ها بگذارد، به طور مداوم علیه ایران اتهاماتی بی‌اساس را مطرح می‌کند».

آقای خوشرو در بخشی از دیگر از گفت‌وگویش با رسانه‌های ایرانی در نیویورک، افزوده است «این نخستین باری نیست که عربستان برای سرپوش گذاشتن به شکست هایش در یمن دست به نامه‌نگاری علیه ایران می‌زند». سفیر ایران در سازمان ملل بدون ارائه جزئیاتی اظهار داشته «جامعه جهانی هم به خوبی نسبت به این واقعیت آگاهی دارد».

این گفته‌ها در حالی‌ست که ایالات متحده و شماری از هم‌پیمانان غربی آن، در کنار عربستان و متحدان آن در خاورمیانه، ایران را متهم کرده‌اند که جنگ‌افزار در اختیار شورشیان گذاشته‌اند.

کار‌شناسان سازمان ملل متحد، دو بار، در مه و ژوئیه و سپس نوامبر و دسامبر ۲۰۱۷، برای بررسی بقایای موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اهداف‌ سعودی، به عربستان رفتند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این جنگ‌افزارها منشا ایرانی دارند و پس از آغاز تحریم‌های شورای امنیت در مارس ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها رسیده‌است. کمیته بررسی گفته‌است جمهوری اسلامی ایران بندی از قطعنامه علیه ارسال تسلیحات به یمن را زیر پا گذاشته و احتیاط لازم را در خودداری از فروش یا انتقال موشک و پهپاد به حوثی‌ها و حامیان علی عبدالله صالح نشان نداده است. تهران همواره این گزارش‌ها را رد کرده ‌است.

یکی روز پیش از اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل، وزارت خارجه ایالات از «حق عربستان برای دفاع از مرزهایش در برابر تهدیدها» حمایت کرد و وزارت دفاع آمریکا نیز گفت ایران به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌ها «ضربه می‌زند».

آقای خوشرو اما گفته است «اساسا ایران هیچ راه‌حلی جز راه‌حل سیاسی برای یمن قائل نیست… و به دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه او در یمن هم اعلام کرده در فرایند سیاسی هر کمکی که بتواند انجام می‌دهد».

طی سه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در درگیری‌های یمن کشته شده‌اند. گزارش‌ها و برآوردها حاکی‌ست ۲۲ میلیون تن از مردم یمن، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، و جنگ به بدترین همه‌گیری وبا در تاریخ معاصر دامن زده‌است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، سعودی‌گزت، رویترز، رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG