لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۱

هشدار مشاور دولت ترامپ در مورد «چالش ایران برای نظام منع اشاعه هسته‌ای»


 
 

مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و منع اشاعه هسته‌ای در جریان کنفرانس سازمان ملل در مورد «چالش درازمدت» ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای نظام منع اشاعه هسته‌ای هشدار داده‌است.

کریستوفر فورد، سوم اردیبهشت ماه در کنفرانس «پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) سازمان ملل، به‌طور مشخص به دو کشور کره شمالی و ایران اشاره کرده و آن‌ها را «مهم‌ترین تهدیدها» برای این پیمان‌نامه توصیف کرده‌است.

آقای فورد می‌گوید پس از آن که مشخص شد کره شمالی مشغول نقض ان‌پی‌تی است، پیونگ‌یانگ از این پیمان خارج شد. او افزوده‌است در حالی‌که پیونگ‌یانگ به نقض ان‌پی‌تی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ادامه داده‌است، این پیمان‌نامه با چالشی بلندمدت از سوی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو است.

مشاور دولت ترامپ می‌گوید ایران «کشوری‌ست که برای سال‌ها به‌طور غیرقانونی و مخفیانه، به توسعه جنگ‌افزارهای هسته‌ای اقدام کرده، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده… به‌طور خطرناکی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده؛ و تنها وقتی که با پیامدهای خیلی جدی روبه‌رو شده برنامه تسلیحاتی خود را به حال تعلیق درآورده‌است».

یاتسک بلیتسا، نماینده ویژه اروپا در امور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در جریان کنفرانس سوم اردیبهشت ماه سازمان ملل، تاکید کرده اتحادیه اروپا به توافق با ایران پایبند می‌ماند و انتظار دارد همه طرف‌ها به مفاد آن عمل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چه در زمان رقابت‌های ریاست‌جمهوری چه پس از آن، شدیدا از توافق اتمی میان تهران، دولت باراک اوباما، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین انتقاد کرده و می‌گوید این توافق «ایرادها و نواقص فاحشی» دارد. آقای ترامپ شروطی را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارت هستند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران. کاخ سفید تاکید کرده در صورتی‌که توافق اصلاح نشود، تعلیق تحریم‌های مربوط به آن نیز پایان می‌یابد. ترامپ دی ماه گذشته ضرب‌الاجلی را برای «رفع نقایص برجام» تعیین کرد که سه هفته دیگر به پایان می‌رسد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و از دیگر منتقدان سرسخت توافق اتمی، نیز روز دوشنبه اظهار داشت: قاطعانه مخالف توافق اتمی با ایران هستیم؛ توافقی که برای تهران مانند مسیری مستقیم به سلاح هسته‌ای‌ست. این توافق یا باید به طور کامل اصلاح شود یا باید کاملا برچیده شود.

از سوی دیگر اما متحدان اروپایی ایالات متحده خواستار پایبندی واشینگتن به توافق اتمی هستند. آن‌ها در روزهای اخیر بار دیگر بر این موضوع تاکید کرده‌اند. رئیس‌جمهوری فرانسه گفته برای این توافق «برنامه جایگزینی» ندارد. وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید آینده توافق اتمی «یکی از چیزهایی‌ست که ما در حال حاضر نگران آن هستیم» و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی اسرائیل، گفته «یک توافق ناقص، بهتر از آن است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد».

کشورهای اروپایی همراه با ایالات متحده از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، نقض حقوق بشر و برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک توسط تهران انتقاد کرده و احتمال تصویب تحریم‌های جداگانه در این موارد را نیز مطرح کرده‌اند. جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

با استفاده از گزارش‌های وی‌او‌ای و رویترز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG