لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۱

بهبود نسبی تجارت خارجی آمریکا و ایران در ژانویه


در حالی که طی سال گذشته، تجارت دوجانبه آمریکا و ایران بیش از ۲۹ درصد کاهش یافت و به حدود ۲۰۱ میلیون دلار رسید، گزارش ماهانه جدید مرکز آمار آمریکا نشان می‌دهد که در اولین ماه سال جاری میلادی روند تجارت میان این دو کشور مقداری بهبود یافته است.

مرکز آمار آمریکا در گزارشی که چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه در سایت رسمی خود منتشر کرد می‌گوید که تجارت دوجانبه با ایران در ژانویه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته و به ۱۳.۵ میلیون دلار رسیده است.

جزئیات آمارها نشان می‌دهد که صادرات آمریکا به ایران تقریبا دو برابر شده و به ۸.۸ میلیون دلار رسیده و واردات این کشور از جمهوری اسلامی در ماه ژانویه تقریبا ۲۰ درصد افت کرده و به ۴.۷ میلیون دلار رسیده است.

آمریکا بیشتر لوازم و تجهیزات پزشکی، دارویی و محصولات کشاورزی به ایران صادر می‌کند. صادرات سنتی ایران به آمریکا نیز پسته، فرش و خشکبار است.

کسری چشمگیر تراز تجاری آمریکا

همزمان با انتشار گزارش ماهانه مرکز آمار آمریکا، وزارت اقتصاد این کشور نیز گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد کسری کل تجارت خارجی آمریکا در ماه ژانویه به بالاترین رقم طی نه سال گذشته رسیده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز می‌نویسد دونالد ترامپ که سیاست «اولویت با آمریکا» را در تجارت خارجی پیش گرفته و اخیرا تعرفه‌های گمرکی سنگینی بر برخی اقلام وارداتی بسته است، ظاهرا نتوانسته تراز تجارت خارجی را بهبود دهد.

جزئیات گزارش وزارت اقتصاد که در سایت رسمی آن منتشر شده، نشان می‌دهد که شکاف تراز تجاری آمریکا با نیم درصد افزایش به ۵۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. به عبارتی اختلاف واردات و صادرات کالای کشور افزایش یافته است.

اعمال تعرفه‌های سنگین باعث شده است که شکاف تجارت خارجی آمریکا با رقیب اصلی آن چین، ۱۶.۷ درصد کاهش یابد، اما در کل، تراز تجارت آمریکا منفی‌تر شده است.

ترامپ اخیرا برای حمایت از تولیدات داخلی، بر واردات فولاد و آلومینیوم به ترتیب ۲۵ درصد و ۱۰ درصد تعرفه اعمال کرد، موضوعی که با واکنش منفی چین، روسیه و اروپا مواجه شده است.

گمرک ایران: صادرات ۵ درصد افزایش یافت

هفته جاری گمرک ایران نیز گزارشی در سایت رسمی خود از تجارت ۱۱ ماهه سال جاری خورشیدی منتشر کرد که می‌گوید صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ و ۹۶ صدم درصد افزایش داشته است.

البته بخش اعظمی از این صادرات مربوط به کالاهای خام یا نیمه خام نفتی است و پنج کالای عمده صادراتی کشور همگی نفتی هستند که شامل میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده ۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین حدود یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار ارزش داشته است.

به عبارتی، حدود ۳۰ درصد از کل آن چیزی که ایران صادرات غیرنفتی می‌نامد، همین پنج قلم کالای نفتی عمدتا خام است.

در رابطه با واردات، این گزارش می‌‌گوید که در ۱۱ ماهه سال‌جاری به میزان ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳ و ۶۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به عبارتی، حتی با حساب اقلام نفتی یاد شده، تراز تجارت خارجی غیرنفتی جمهوری اسلامی در ۱۱ ماه سال جاری خورشیدی حدود ۶ میلیارد دلار به زیان ایران بوده است.

منابع: مرکز آمار آمریکا، وزارت اقتصاد آمریکا، رویترز، گمرک ایران؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG