لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

«شورای عالی امنیت ملی رسانه‌ای شدن مسائل آب را ممنوع کرده است»


به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، مسئله بی‌آبی از سال گذشته در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است.
به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، مسئله بی‌آبی از سال گذشته در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داده است که «شورای عالی آب» و «شورای عالی امنیت ملی» دستور داده‌اند که «از رسانه‌ای شدن مسائل آب خودداری شود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد در مجلس، این خبر را روز شنبه ۴ اسفند در اعتراض به اقدامات مسئولان استان اصفهان (هم‌جوار استان چهارمحال و بختیاری) ایراد کرده است.

او در اعتراض به مسئولان استان اصفهان گفته است: آنها به مصوبات شورای عالی آب و شورای عالی امنیت ملی درباره «خودداری از رسانه‌ای شدن مسائل آب، نصب کنتورهای هوشمندِ برداشت آب، پر کردن چاه‌های غیرمجاز و پرهیز از کاشت محصولات پُرآب‌بر در حوضه زاینده‌رود» بی‌توجهی می‌کنند.

ظاهرا این نخستین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی از وجود مصوباتی برای سکوت در مورد بحران آب در کشور خبر داده است.

اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد در مجلس، مقام‌های اجرایی و قضایی استان اصفهان را متهم کرده است که برخی طرح‌های مرتبط با آب در چهارمحال و بختیاری را با وجود «دستور دو رئیس جمهور در دولت‌های مختلف» توقیف کرده‌اند.

مقام‌های استان اصفهان هنوز واکنشی به اظهارات نماینده شهرکرد ابراز نکرده‌اند اما چند سال گذشته شماری از استان‌های هم‌جوار در ایران بارها بر سر آب و منابع آبی دچار کشمکش‌هایی شده‌اند.

علاوه بر این، کارشناسان آب و محیط زیست و همچنین مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی بارها درباره بحرانی شدن مشکل کم‌آبی در ایران هشدار داده‌اند.

رحیم میدانی، معاون آب وزارت نیرو، تیرماه سال گذشته بدون اشاره به جزئیات گفته بود که «وضعیت آب به قدری حساس شده که در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است».

اندکی پیش از او نیز علاءالدین بروجردی، رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر داده بود که در این کمیسیون «کمیته امنیت آب» تشکیل شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، مرداد امسال اعلام کرد که در پنج ماه نخست امسال «دست‌کم ۲۰ اعتراض و درگیری مرتبط با مسئله آب» ‌در ایران وجود داشته است.

بی‌آبی و طرح های انتقال آب در برخی از استان‌های ایران در سال‌های اخیر بارها باعث برگزاری تجمع و در پی آن درگیری بین مردم و نیروی انتظامی شده است.

از جمله، اسفند سال گذشته و هفته‌های نخست سال جاری، کشاورزان منطقه ورزنه در شرق اصفهان در اعتراض به کم‌آبی و همچنین اختصاص نیافتن حق‌آبه بارها تظاهرات و تجمع کردند.

دامنه این تظاهرات حتی به نماز جمعه اصفهان کشیده شد و ۲۵ بهمن سال گذشته، شماری از کشاورزان با حضور در نمازجمعه ضمن پشت کردن به جایگاه امام جمعه شعار دادند: «پشت به دشمن – رو به میهن».

پس از آن هم تجمع‌های اعتراضی در مورد کم‌آبی در برازجان، مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر، در منطقه کازرون استان فارس، منطقه یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد و شهر سامان در استان چهار محال بختیاری برگزار شده است.

برخی مسئولان دولت پیشین جمهوری اسلامی، ازجمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، خشکسالی در ایران را به «طرح‌های مشکوک دشمن» نسبت داده‌اند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، نیز یکشنبه این هفته در اظهارات مشابهی، کاهش میزان بارندگی در کشور را «مشکوک» خواند و گفت: «مسئولان باید با دقت مسائل را بررسی کنند و بدانند که دشمنان در عرصه‌های مختلف علیه ما اقدام می‌کنند».

این مقام نظامی با اعلام اینکه «یک سال است» سپاه پاسداران «به دعوت وزارت نیرو» وارد حوزه آب شده است گفت: خود آنها هم فهمیده‌اند که در چند سال گذشته اتفاقاتی در حوزه آب افتاده است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛ پ.پ / ج
XS
SM
MD
LG