لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

بررسی طرح اصلاح گذرنامه برای خروج زنان از کشور در مجلس


شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران
شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران از بررسی طرح اصلاح گذرنامه برای تسهیل در خروج زنان از کشور در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز جمعه ششم مرداد گفته این طرح در مجلس اعلام وصول شده و آماده بررسی از سوی نمایندگان است.

این طرح آن‌طور که فاطمه ذوالقدر عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس اعلام کرده پس از ماجرای زهرا نعمتی ورزشکار ایران٬ آماده و با قید دو فوریت با امضای ۱۷ عضو فراکسیون زنان به مجلس ارائه شد.

زهرا نعمتی عضو تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران و نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در بازی‌های پارالمپیک شده است.

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ رسانه‌های ایران گزارش کردند که این ورزشکار زن از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شده که در آن زمان اعلام این خبر با جنجال‌های زیادی همراه شد.

رهام شهابی‌پور همسر زهرا نعمتی هم در واکنش به این اعتراض‌ها «مدعی» شد که بعد از بازی‌های پارالمپیک ریو، زهرا نعمتی «بنا به دلایلی» منزل را ترک کرده‌ است.

شهابی‌پور گفته بود که پس از خودداری زهرا نعمتی از بازگشت به خانه، «او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند.»

بر اساس ماده ۱۸ قانون گذرنامه ایران، زن شوهردار« ولو کمتر از ۱۸ سال» تنها با موافقت کتبی شوهر و یا د‌‌ر موارد‌‌ اضطراری اجازه د‌‌اد‌‌ستان شهرستان محل د‌‌رخواست گذرنامه، قادر به دریافت گذرنامه است.

ماده ۱۹ همین قانون نیز تصریح کرده در صورتی که «موانع صد‌‌ور گذرنامه بعد‌‌ از آن حاد‌‌ث شود‌‌»، «از خروج د‌‌ارند‌‌ه گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد‌‌ شد‌‌».

در شهریور ماه سال ۹۳ نیز با ممنوع‌الخرج شدن نیلوفر اردلان کاپیتان تیم فوتسال زنان ایران، تیم ملی فوتسال بدون حضور وی در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کرد که همین موضوع نیز در آن زمان با اعتراض‌های زیادی مواجه شد.

پس از طرح این موضوع در رسانه‌ها بود که معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت «تا زمانی که قانون اصلاح نشود سعی می‌کنیم که زنان فعال در عرصه علم و ورزشکاران بتوانند به کنفرانس‌ها و میادین بین‌المللی بروند.»

در سال ۱۳۹۲ لایحه‌ای برای اصلاح قانون گذرنامه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود که محدودیت زنان برای برای خروج از ایران را بیشتر می‌کرد که این لایحه در نهایت از دستور کار خارج شد.

با این وجود برخی از نمایندگان زن مجلس بار دیگر تلاش‌ها برای اصلاح قانون گذرنامه به نفع زنان را آغاز کرده‌اند.

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس از جمله نمایندگانی است که در این زمینه گفته طرح اصلاح قانون گذرنامه در راستای تسهیل امکان خروج زنان از کشور به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است.

سلحشوری افزوده که بر اساس این طرح «زنان فعال در حوزه‌‌های مختلف ورزشی، اقتصادی و علمی می‌توانند امکان خروج از کشور را داشته باشند.»

وی اضافه کرده بود که «در این طرح پیش‌ بینی شده که در موارد اضطرار این زنان بتوانند با تایید دادستانی از کشور خارج شوند.»

آن‌طور که این نمایندگان می‌گویند این طرح در راستای تسهیل امکان خروج زنان ایرانی است که به آنها اجازه داده می شود که بدون اجازه همسر یا قیم و با اجازه دادگستری از کشور خارج شوند.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده «با توجه به این که سالیان سال بانوان وزرشکار، هنرمند و فرهیخته علمی و فرهنگی و اقتصادی در جهت اعزام به خارج از کشور متحمل مشکلاتی شده‌اند، طرح اصلاح قانون بند سه ماده ۱۸ قانون گذرنامه در دستورکار قرار داده شده است.

XS
SM
MD
LG