لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

واکنش زنگنه به احیای تولید نفت عربستان: هرگز افت تولیدشان را باور نکردم


بیژن زنگنه
بیژن زنگنه

وزیر نفت ایران در واکنش به اظهارات مقامات عربستان درباره افت شدید تولید نفت این کشور در پی حملات ۲۳ شهریور به تاسیسات آرامکو و احیای سطح تولید طی هفته گذشته، می‌گوید هرگز «نصف شدن تولید نفت عربستان» را باور نکرده است.

وی که برای شرکت در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز به روسیه سفر کرده است، روز چهارشنبه، دهم مهرماه، در گفت‌وگو با شبکه خبر ایران گفت به نظرش «عربستان دست به بزرگ‌نمایی سیاسی زده تا بگوید امنیت انرژی دنیا به خطر می‌افتد».

وی گفت ابعاد حملات کوچک‌تر از آن چیزی بود که اعلام شد و به رغم افزایش ۵ تا ۶ دلاری قیمت نفت، دوباره قیمت‌ها به وضعیت قبلی بازگشته است و این نشان می‌دهد که وضعیت بازار عادی است.

اظهارات زنگنه درباره بزرگ‌نمایی در افت تولید عربستان در حالی است که همه سازمان‌ها و رسانه‌های معتبر بین‌المللی بعد از حملات ۲۳ شهریورماه به تاسیسات نفتی بقیق و میدان خریص عربستان گزارش دادند که تولید نفت کشور روزانه ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.


این حملات قیمت نفت را ۱۰ درصد افزایش داد و سپس با احیای تدریجی تولید نفت به ۹.۷ میلیون بشکه در روز، قیمت نفت دوباره به ۵۹ دلار بازگشت.

حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران در یمن مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، اما عربستان، آمریکا و سه قدرت مهم اروپایی این حملات را مسقیما به ایران نسبت دادند.

جمهوری اسلامی این ادعاها را رد کرده است.

بعد از حملات یاد شده مقامات آمریکا و عربستان به کرات اعلام کرده‌اند که این حملات تنها عربستان را مورد هدف قرار نداده، بلکه کل امنیت انرژی جهان را به مخاطره انداخته است.

خبرگزاری رویترز و بلومبرگ همزمان روز چهارشنبه بر اساس بررسی‌های مستقل خود گزارش دادند که تولید نفت اوپک در ماه گذشته به‌ خاطر افت تولید عربستان به زیر ۲۹ میلیون بشکه در روز رسید که کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ است.

رویترز ارزیابی کرده است که تولید اوپک در ماه گذشته نسبت به ماه اوت روزانه ۷۵۰ هزار بشکه افت داشته که ۷۰۰ هزار بشکه آن مربوط به افت تولید عربستان بوده است.

ارزیابی بلومبرگ حتی افت تولید اعضای اوپک را ۱ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه نشان می‌دهد و می‌گوید تولید عربستان طی ماه گذشته به‌ طور متوسط روزانه یک میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه کاهش تولید داشته است.

بر اساس ارزیابی رویترز، تولید اوپک ماه گذشته ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه و بر اساس ارزیابی بلومبرگ ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده است.

سایت رسمی اوپک اعلام داده است که قرار است گزارش ماهانه خود از وضعیت تولید کشورهای عضو این سازمان را ۱۰ اکتبر، یک هفته دیگر منتشر کند.

با توجه به این که حملات به تاسیسات عربستان ۱۴ سپتامبر انجام شد و بعد از چند روز عربستان اعلام کرد نصف افت تولید خود را جبران کرده و در ۲۵ سپتامبر نیز تولیدش را به سطح قبل از حملات رسانده، افت ۵.۷ میلیون بشکه‌ای تولید کشور در روزهای ابتدایی حملات با آمارها کاملا همخوانی دارد.

در این میان شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، نیز به رادیوفردا گفته است بعد از حملات به تاسیسات عربستان، این کشور حداقل ۱۲ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را برای جبران افت صادرات استفاده کرده است.

منابع: شبکه خبر، رویترز، بلومبرگ، اوپک، کپلر/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG