لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۷

وزیر خارجه ایران مذاکره با آمریکا را «بی‌فایده» دانست


محمدجواد ظریف هر گونه مذاکره دوباره درباره برجام را منوط به بازگشت به همه شرایط پیش از مذاکرات اتمی عنوان کرد.
محمدجواد ظریف هر گونه مذاکره دوباره درباره برجام را منوط به بازگشت به همه شرایط پیش از مذاکرات اتمی عنوان کرد.

در ادامه واکنش‌ها به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل، روز جمعه ۳۱ شهریورماه چند مقام عالی‌رتبه ایران با حمله به آمریکا به این سخنان پاسخ دادند، از جمله محمدجواد ظریف مذاکره با آمریکا را «بی‌فایده» دانست.

در همین حال در چند شهر ایران پس از نماز جمعه راهپیمایی‌هایی در پاسخ به موضع رئیس‌جمهوری آمریکا با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در نیویورک به سر می‌برد روز جمعه با همتای ژاپنی خود دیدار کرد و از جمله با او درباره توافق اتمی موسوم به برجام گفت‌وگو کرد.

آقای ظریف با اشاره به «سیاست دولت کنونی آمریکا در قبال برجام» چنین اظهار نظر کرد که این سیاست «این پیام را به جهان می‌دهد که مذاکره با آمریکا بی‌فایده است».

آقای ترامپ از مخالفان سرسخت توافق اتمی با ایران بوده و هرگز از انتقاد از آن ابایی نداشته است. در تازه‌ترین مورد او طی هفته جاری در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل بار دیگر برجام را «مایه شرمساری» آمریکا خواند.

روز سه‌شنبه گذشته در سازمان ملل، دونالد ترامپ با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به عنوان «توافق بد» تاکید کرد که آمریکا هرگز در قرارداد یک‌طرفه‌ای که هیچ سودی برای این کشور نداشته باشد، باقی نخواهد ماند.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که این توافق «بدترین توافق» یک طرفه‌ای است که آمریکا تاکنون امضا کرده است، این توافق را «مایه شرمساری آمریکا» خواند.

اما روز جمعه محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز ضمن غیر قابل مذاکره خواندن برجام، هر گونه مذاکره دوباره در این باره را منوط به بازگشت به همه شرایط پیش از مذاکرات اتمی عنوان کرد.

به گفته وزیر خارجه ایران، اگر آمریکا اضافه کردن متممی به برجام را خواستار شود، ایران هم خواستار مذاکره مجدد در مورد همه بندهای این توافق‌ خواهد بود.

در همین حال اخبار و گزارش‌هایی از دولت آمریکا می‌رسد حاکی از این که دولت دونالد ترامپ در پی راهی است برای عدم تایید پایبندی ایران به توافق اتمی و سپس اعمال فشار بر جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌های موشکی‌اش.

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که آمریکا با استناد به آن تهران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند و قطعنامه شورای امنیت در حمایت از توافق هسته‌ای هم ایران را از آزمایش موشک‌هایی با قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای نهی کرده است.

اما در پاسخ به این اخبار، مقامات جمهوری اسلامی هم به تکاپو افتاده و هر روز با حمله به دولت آمریکا تهدید می‌کنند که در صورت برهم خوردن برجام، تهران بار دیگر فعالیت اتمی‌اش را در حد گذشته از سر خواهد گرفت.

در همین زمینه مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی هم روز جمعه در مراسم نماز جمعه تهران در حمله‌ای شدیداللحن به دونالد ترامپ سخنان او در سازمان ملل را «ابلهانه» و «فریب‌کارانه» خواند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایران وابسته به صداوسیما به نقل از یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای در امور نظامی، نوشت که آمریکا «دیگر تنها ابرقدرت نیست».

آقای صفوی گفت: «جابه‌جایی قدرت از غرب به شرق عالم در حال حرکت است و آمریکا دیگر تنها ابرقدرت نیست».

احتمالا مقصود مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی این است که در پی پایان جنگ سرد و افول شوروی سابق، اکنون از نظر تهران، روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین بار دیگر ابرقدرت به حساب می‌آید.

ایران به‌ویژه در سال‌های گذشته به روسیه نزدیک شده و در مسائل منطقه‌ای همچون سوریه با این کشور مشارکت نزدیک دارد.

XS
SM
MD
LG