لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

پیام ظریف به عربستان: اگر فکر می‌کنید من ماله‌کش اعظم هستم، با سلیمانی مذاکره کنید


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (نفر اول از چپ)
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران (نفر اول از چپ)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که به مقامات عربستان سعودی پیام داده که اگر فکر می‌کنند او «کاره‌ای نیست» و به‌اصطلاح «ماله‌کش اعظم» است، با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، محمدجواد ظریف در جمع ایرانیان سوئد گفت: «سعودی‌ها می‌گویند ظریف کاره‌ای نیست و مشکل ما با سردار سلیمانی است، برای این که بدانید، دروغ می‌گویند.»

وی اضافه کرد: «وقتی که وزیر شدم با آقای سلیمانی صحبت کردم، به سعود الفیصل پیشنهاد کردیم حاضریم راجع به یمن، بحرین، عراق، سوریه و لبنان صحبت کنیم، در همان پیشنهاد پیغام فرستادم اگر فکر می‌کنید به قول خودتان من ماله‌کش اعظم هستم، آقای سلیمانی با شما صحبت کند.»

سخنان آقای ظریف در حالی بیان شده که عبارت «ماله‌کش اعظم» را حساب توئیتری فارسی وزارت خارجه آمریکا درباره او به کار برده بود، نه مقامات عربستان سعودی.

پیش از این نیز برخی از چهره‌های سیاسی اصول‌گرا از جمله محمود نبویان، عضو جبهه پایداری، گفته‌اند که به جای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، باید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با آمریکا مذاکره کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر خارجه ایران را تحریم کرده است.

پس از آن وزارت امور خارجه آمریکا در حساب توئیتری فارسی خود نوشت: «امروز، ایالات متحده جواد ظریف، ماله‌کش اعظم وی [خامنه‌ای]، را نیز تحریم کرد. او مانند سایر اعضای مافیای خامنه‌ای در رفتار یاغیانه رژیم همدست است.»

آقای ظریف در سخنرانی خود در سوئد همچنین گفت که احتمال پیروزی مجدد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا بالا می‌داند.

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه با مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، درباره روابط دو کشور و برجام گفت‌وگو کرد و پس از دیدار با دیگر مقامات این کشور راهی نروژ و فرانسه می‌شود.

او جمعه هفته جاری به پاریس سفر می‌کند و با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، دیدار خواهد کرد.

آقای ظریف قرار است هفته آینده به چین و ژاپن سفر کند.

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG