لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

صدها کارگر هپکو بار دیگر خط آهن شمال – جنوب اراک را مسدود کردند


گزارش‌ها حاکی است در پی اعتراض‌های صنفی کارگران هپکو،‌ مالکیت این کارخانه به شرکت خصوصی «واگن‌سازی کوثر»‌ واگذار شده است.
گزارش‌ها حاکی است در پی اعتراض‌های صنفی کارگران هپکو،‌ مالکیت این کارخانه به شرکت خصوصی «واگن‌سازی کوثر»‌ واگذار شده است.

۹۰۰ کارگر کارخانه هپکو در اراک با اعتصاب و تجمع در مقابل این کارخانه، به تحقق نیافتن مطالبات صنفی خود اعتراض کردند. همچنین به گزارش ‌شماری از تشکل‌های کارگری، خط آهن شمال – جنوب اراک از سوی تعدادی از کارگران این کارخانه مسدود شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتراض صدها کارگر کارخانه هپکو روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در شرایطی انجام شد که آنها در هفته گذشته با بازکردن خط آهن اراک، چهار روز به مسئولان برای تحقق خواسته‌های خود مهلت داده بودند.

به گفته کارگران معترض هپکو که دست‌کم چهار ماه دستمزدشان پرداخت نشده است،‌ ‌مشکلات از زمان خصوصی‌سازی این کارخانه آغاز شد و آنها به همین دلیل، خواستار بازگردانده شدن مالکیت آن به دولت بوده‌اند.

این خواسته نیز از سوی کارگران شماری از کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی مطرح شده است. با این همه، ‌دولت حسن روحانی بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تاکید کرده است.

در همین حال،‌ فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور گسترده نیروی انتظامی در اطراف کارگرانی بود که خط آهن اراک را مسدود کرده بودند.

در این میان به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی آقازاده، استاندار مرکزی، روز دوشنبه در جمع کارگران معترض کارخانه هپکو گفت که در نشست کارگروه ملی، «پیشنهاد پرداخت یک تا دو ماه از دستمزد پرسنل و واگذاری موقت هپکو به هیات حمایت از صنایع مطرح می‌شود».

این در شرایطی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، سهام کارخانه هپکو روز یکشنبه به شرکت خصوصی «واگن‌سازی کوثر» محول شده است.

استاندار اراک بدون اشاره به این موضوع ابراز امیدواری کرد که «سهامداری وارد شود که شایسته و لایق جایگاه هپکو باشد».

علی آقازاده همچنین با اشاره به اینکه «به عنوان نماینده کارگران و یک مسئول دولتی» با رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیدار و «شرایط نامطلوب» کارخانه هپکو را منتقل کرده، ‌افزود که قرار است با وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت دیدار و دو پیشنهاد را مطرح کند.

وی اضافه کرد: «یکی از پیشنهادات ما پرداخت حداقل یک یا دو ماه از حقوق پرسنل در سریع‌ترین زمان است».

البته علی آقازاده گفت که برای پرداخت دستمزد معوقه کارگران «باید مسیر و شرایط اداری طی شود».

پیشنهاد دوم به گفته استاندار مرکزی، کنترل کارخانه هپکو از سوی «هیات حمایت از صنایع» است که معلوم نیست وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با آن موافقت کند.

وی در مورد اعتراض‌های صنفی یک هزار کارگر هپکو گفت که «ادامه‌دار بودن آن در وهله اول برای کارگران و شرکت اثر مخرب و منفی دارد» و با اشاره به مسدود شدن خط آهن اراک گفت: «واکنشی در بستن ریل نشان ندادیم، اما این اقدام جرم مشهود است و در قانون نحوه برخورد با آن نیز مشخص است».

این مقام دولتی خطاب به کارگران هپکو گفت : «به کارخانه برگردید و همان میزان کار و تولیدی که دارید را انجام دهید».

همزمان با اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه هپکو،‌‌ کارگران برخی دیگر از مناطق ایران در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود اعتصاب یا تجمع کردند. از جمله این اعتراض‌های صنفی از سوی کارگران راه آهن در اندیمشک و شهرداری شادگان و بازنشستگان کارخانه لاستیک البرز در جاده ساوه بودند.

خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا و منابع خبری/ب.ک/ک.ر
XS
SM
MD
LG