لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

بازگشایی خط آهن اراک؛‌ کارگران تا دوشنبه به مسئولان مهلت دادند


دستکم چهار ماه دستمزد یک هزار کارگر کارخانه هپکو در اراک پرداخت نشده است
دستکم چهار ماه دستمزد یک هزار کارگر کارخانه هپکو در اراک پرداخت نشده است

کارگران کارخانه هپکو در اراک در چهارمین روز اعتصاب خود،‌ پس از وعده مقام‌های استان مرکزی برای تحقق مطالبات صنفی‌شان، خط آهن شمال - جنوب را باز کردند و تا روز دوشنبه آینده برای تحقق خواسته‌های خود مهلت دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کارگران معترض شرکت هپکو که از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت، در اعتصاب به سر می‌بردند، از روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، خط آهن شمال-جنوب را در اعتراض به مشکلات صنفی خود مسدود کرده بودند.

دست‌کم چهار ماه دستمزد این کارگران پرداخت نشده و در عین حال،‌ آنان به عملکرد مالک خصوصی کارخانه معترضند.

پیشتر کارگران هپکو بارها ضمن اعتراض به خصوصی‌سازی این کارخانه، خواستار بازگرداندن مالکیت آن به دولت شده‌اند.

این درخواست نیز از سوی کارگران شماری از کارخانه‌های خصوصی‌سازی‌شده در مناطق مختلف ایران تکرار شده است. این کارگران می‌گویند که مشکلات‌شان به ویژه پرداخت نشدن به‌موقع دستمزدها پس از خصوصی شدن این واحدها آغاز شده است.

با این همه،‌ دولت حسن روحانی بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تاکید کرده است.

به نوشته ایسنا، تخلیه خط آهن پس از گفت‌وگوی استاندار و دیگر مسئولان استان مرکزی با کارگران انجام شد.

این خبرگزاری به نقل از یکی از کارگران هپکو نوشت: «کارگران تصمیم گرفتند با صدور بیانیه‌ای، تا روز دوشنبه به مسئولان برای به سرانجام رسیدن موضوع اعتراضات‌شان فرصت بدهند و در صورت عدم تحقق این مهم، دوباره به این محل بازگردند».

پیش از این فتح‌الله حقیقی، معاون سیاسی – امنیتی استاندار مرکزی، روز چهارشنبه با اشاره به آنچه «تلاش‌های زیاد برای رفع مشکل کارگران و دستیابی آنان به حقوق‌شان»‌ نامیده بود،‌ درباره مسدود کردن خط آهن شمال- جنوب اراک گفت که «اینگونه اقدامات به مصلحت کشور نیست».

وی بدون اشاره به جزئیات تلاش‌ها برای تحقق خواسته‌های صنفی کارگران هپکو افزوده بود: «ما در شرایطی قرار داریم که هرگونه اقدامی مورد سوءاستفاده معاندین و ضد انقلاب قرار می‌گیرد. نباید با دست خود به دشمن خدمت کنیم. البته کارگران چنین قصدی ندارند ولی باید بدانند این اقدامات به صلاح کارگران، کشور و نظام نیست».

پیشتر به نوشته وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز ۱۶ بهمن سال گذشته «دشمنان» را متهم کرده بود که به توصیف او، یکی از کارهای اساسی‌شان این است که شاید بتوانند در کارخانه‌ها، در مجموعه‌های کارگری، به‌خصوص مجموعه‌های بزرگ، «یک رکودی، لنگی‌ای از سوی کارگران به وجود بیاورند؛ کارگرها را [به این کار] وادار کنند».

به طور معمول، رهبر و مقام‌های جمهوری اسلامی،‌ کشورهای آمریکا و اسرائیل را دشمن توصیف می‌کنند.

در این میان، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود در دیدار با دست‌اندرکاران مجمعی موسوم به «کنگره ۱۴ هزار شهید جامعه کارگری کشور»، به حرکت‌های صنفی کارگران در مناطق مختلف ایران در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها و حق بیمه برای مدت طولانی، اخراج‌ها و یا دستمزدهای زیر خط فقر و برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان و تشکل‌های کارگری در سالیان اخیر اشاره نکرد.

در سالیان گذشته، پرداخت نشدن دستمزدها به یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران کارخانه‌های مناطق مختلف ایران تبدیل شده است. این موضوع، اعتراض کارگران، از جمله از طریق تجمع، راهپیمایی و اعتصاب، ‌را به دنبال داشته است.

به طور معمول، ‌پس از این اعتراض‌ها، ‌تمام و یا بخشی از دستمزد کارگران پرداخت شده است.

پیش از دور جدید اعتراض کارگران کارخانه هپکو هم قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، روز ۲۰ اردیبهشت، با اسف‌بار خواندن وضعیت کارخانه هپکو گفته بود: «هر روز شاهد اعتراضات کارگران هستیم».

او همچنین با اشاره به اینکه «بحث واگذاری نیروگاه، پتروشیمی، پالایشگاه در استان مرکزی مطرح است»، اضافه کرد که «نوع عملکرد و قیمت‌گذاری‌ها، خوراکی برای دشمنان و رسانه‌های بیگانه شده است که ذلت را به ما تحمیل می‌کنند و متاسفانه بخشی از این ذلت از سوی خودی‌ها تحمیل می‌شود».

این سخنان در شرایطی ابراز شد که نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، سال گذشته درباره واگذاری کارخانه هپکو به بخش خصوصی گفته بود که بر اساس قرارداد، ‌این شرکت باید با «مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان و ضمانت‌نامه بانکی ۱۵۰ میلیارد تومانی واگذار می‌شد که در این مورد تنها با پرداخت ۱۰ میلیون تومان واگذاری صورت گرفت».

در همین حال، خبرها حاکی از اعتراض صنفی کارگران در برخی دیگر از مناطق ایران، ‌از جمله در مشهد، اصفهان و شیراز است. این کارگران به پرداخت نشدن دستمزد و یا مزایای خود اعتراض داشته‌اند.

خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا و اتحادیه آزاد کارگران ایران و منابع خبری/ب.ک . /پ.پ
XS
SM
MD
LG