لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

صدها کارگر هپکو برای دومین روز خط آهن اراک را مسدود کردند


دست‌کم چهار ماه دستمزد یک هزار کارگر کارخانه هپکو در اراک پرداخت نشده است.
دست‌کم چهار ماه دستمزد یک هزار کارگر کارخانه هپکو در اراک پرداخت نشده است.

صدها کارگر کارخانه هپکو در اراک در اعتراض به پرداخت نشدن دست‌کم چهار ماه دستمزد خود و نیز عملکرد کارفرمای خصوصی این واحد صنعتی، خط آهن این شهر را مسدود کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، حرکت اعتراضی ۸۰۰ تن از کارگران کارخانه هپکو روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت انجام شد.

بر اساس این گزارش، زنان کارگر شاغل در کارخانه هپکو نیز همراه با همکاران مرد خود در تجمع روز سه‌شنبه حضور داشتند.

اعتصاب کارگران کارخانه هپکو روز یکشنبه آغاز شد و آنان روز دوشنبه نیز خط آهن شمال - جنوب اراک را مسدود کردند.

بر اساس این گزارش، اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه هپکو در شرایطی ادامه یافت که مسئولین پاسخی به آنان ندادند. کارگران نیز با دادن شعار «مسئولین توخالی، امنیت پوشالی» به بی‌توجهی مسئولان به مشکلات‌شان اعتراض کردند.​

پیش از این هم کارگران معترض هپکو روز دوشنبه خواستار دیدار با عباس آخوندی، ‌وزیر راه و شهرسازی، شده بودند که در همان روز به اراک رفته بود.

تاکنون خبری در مورد دیدار کارگران و وزیر راه و شهرسازی منتشر نشده است. تنها وب‌سایت «اراک امروز» ‌روز دوشنبه نوشت که عباس آخوندی به خبرنگاران گفت: «وزارت راه و شهرسازی همراه با وزارت کشور پیشنهادی را برای خرید محصولات شرکت هپکو به دولت داده است».

او ابراز امیدواری کرد که «توان بودجه‌ای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به قدری باشد که بتوان با تامین اعتبار لازم، محصولات هپکو را خریداری کند».

کارگران کارخانه هپکو در سالیان گذشته، بارها به واگذاری این واحد صنعتی به بخش خصوصی از سوی دولت اعتراض کرده و خواستار بازگردانده شدن مالکیت آن شده‌اند.

این درخواست نیز از سوی کارگران کارخانه‌ها و شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی در نقاط گوناگون ایران، از جمله شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه،‌ پلی‌اکریل اصفهان، ماشین‌سازی تبریز و گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز تکرار شده است. اما این درخواست‌ها از جمله از سوی دولت حسن روحانی رد شده‌اند. در این ارتباط،‌ دولت روحانی بارها بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تاکید کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه درباره وضعیت هپکو نوشت که این کارخانه پس از سه سال بلاتکلیفی همچنان درگیر مشکلات جدی است و تاکنون تصمیم‌های مقامات ارشد استانی و کشوری، راهگشای این واحد صنعتی به گِل نشسته نبوده است.

در این شرایط، داود میرزایی، دبیر خانه کارگر استان مرکزی، با اشاره به پیامدهای خصوصی‌سازی کارخانه هپکو به خبرگزاری ایسنا گفت: «متاسفانه مشکلات هپکو از آن دسته مشکلاتی است که در قالب خصوصی‌سازی رها شده است و در حال حاضر، کارگران و خانواده‌های آنان با پیامدهای منفی این اقدام دست و پنجه نرم کرده و به سختی زندگی می‌کنند».

پیش از دور جدید اعتراض کارگران کارخانه هپکو هم قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، روز ۲۰ اردیبهشت، با اسف‌بار خواندن وضعیت کارخانه هپکو گفته بود: «هر روز شاهد اعتراضات کارگران هستیم».

او همچنین با اشاره به اینکه «بحث واگذاری نیروگاه، پتروشیمی، پالایشگاه در استان مرکزی مطرح است»، اضافه کرد که «نوع عملکرد و قیمت‌گذاری‌ها، خوراکی برای دشمنان و رسانه‌های بیگانه شده است که ذلت را به ما تحمیل می‌کنند و متاسفانه بخشی از این ذلت از سوی خودی‌ها تحمیل می‌شود».

این سخنان در شرایطی ابراز شد که نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس، سال گذشته درباره واگذاری کارخانه هپکو به بخش خصوصی گفته بود که بر اساس قرارداد، ‌این شرکت باید با «مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان و ضمانت نامه بانکی ۱۵۰ میلیارد تومانی واگذار می‌شد که در این مورد تنها با پرداخت ۱۰ میلیون تومان واگذاری صورت گرفت».

در همین حال،‌ گزارش‌ها حاکی از اعتراض‌های کارگری در برخی دیگر از مناطق ایران است. از جمله کارگران راه‌آهن اصفهان روز سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد و ۱۴ماه نداشتن بیمه خدمات درمانی اعتصاب کردند.

کارگران شرکت روغن نباتی شیراز هم در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد خود سفره خالی پهن کردند.​

همچنین کارگران راه‌آهن مشهد و ایستگاه راه‌آهن زواره در اصفهان، یک هزار کارگر سد چم شیر گچساران، کارگران کارخانه سدید ریخته‌گر در تهران، خط و ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان شرقی و کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتراض کردند و دست به اعتصاب زدند.

از سوی دیگر، کشاورزان و چغندرکاران در نقده، در ورودی کارخانه قند این شهر را در اعتراض به پرداخت نشدن طلب خود مسدود کردند.

بر اساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبرگزاری ایسنا و منابع خبری/ب.ک/ ک.ر
XS
SM
MD
LG