لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۷

افت چشمگیر صادرات و اوج‌گیری واردات ایران از اروپا


آمارهای جدید سازمان توسعه تجارت ایران حاکی از افت چشمگیر صادرات کالاهای غیرنفتی به اتحادیه اروپا و افزایش شدید واردات ایران از این اتحادیه در هفت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

بر اساس گزارشی که در سایت رسمی سازمان توسعه تجارت منتشر شده، صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا طی هفت ماه اول سال نسبت به دور مشابه سال گذشته حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است. به گفته این سازمان، ایران طی این مدت در مجموع ۷۵۴ میلیون دلار صادرات به اروپا انجام داده است.

همچنین کل صادرات غیرنفتی ایران طی هفت ماه سال گذشته، ۲.۲ درصد کاهش یافته و به ۲۵ میلیارد و ۲۵۷ میلیون دلار رسیده است. البته، بخش اعظم آنچه که ایران در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد، محصولات خام نفتی مانند میعانات گازی، پروپان، بوتان (گاز مایع) و غیره است. تنها سه محصول یاد شده، سهمی ۲۳ درصدی در صادرات غیرنفتی ایران دارند.

این گزارش حاکیست که ایران بیش از یک میلیارد دلار نیز صادرات محصولات خام معدنی داشته است که نسبت به هفت ماه سال گذشته، از لحاظ ارزشی، بیش از ۴۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران نیز در این دوره زمانی، به ترتیب، حدود ۲۰ درصد و ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، درصد تحقق برنامه های صادراتی ایران در هفت ماه سال حدود ۸۰ درصد بوده است.

ایران همچنین در این دوره زمانی، واردات کالا را نزدیک ۱۵ درصد افزایش داده و به ۲۴ میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسانده است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران با افزایشی ۳۵ درصدی به ۵ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار رسیده است. برخی از کشورهای اروپایی سهمی بالا در صادرات به ایران داشته‌اند. برای نمونه، صادرات فرانسه به ایران ۴۰ درصد، صادرات آلمان ۲۰ درصد، ایتالیا ۲۴ درصد، بریتانیا ۹۱ درصد، هلند و سوئیس حدود ۱۶ درصد، سوئد ۷۸ درصد و بلژیک ۸۵ درصد افزایش یافته است.

در این میان، صادرات روسیه به ایران ۶۳ درصد افت داشته است.

به گفته سازمان توسعه تجارت، ایران واردات محصولات کشاورزی و خودرو را به شدت افزایش داده است و در این دوره زمانی، خرید برنج ۹۸ درصد و انواع ذرت ۶۰ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین واردات موبایل، دستگاه‌های طبی و آزمایشگاهی پزشکی از ۳۴ تا ۱۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. اما نکته جالب افزایش ۸۵ درصدی واردات قطعات خودرو و افزایش ۳۵ درصدی واردات خود خودرو است.

در این حال، در هفت ماه سال جاری ایران، بیش از ۳.۵ میلیارد دلار واردات خودرو و قطعات آن داشته که حدود ۱۵ درصد کل واردات کشور است.

XS
SM
MD
LG