لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

فرمانده هوافضای سپاه: تولیدات موشکی ایران نسبت به گذشته سه برابر شده است


فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفته است امروز دیگر برای فعالیت‌های موشکی لازم نیست به هیچ نهادی توضیح داده شود.
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفته است امروز دیگر برای فعالیت‌های موشکی لازم نیست به هیچ نهادی توضیح داده شود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران می‌گوید تولیدات موشکی ایران نسبت به گذشته «سه برابر شده است».

به گزارش خبرگزاری فارس، این فرمانده سپاه روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در همایشی که در محل این نیرو برگزار شد با اشاره به اینکه امروز تمامی نهادهای جمهوری اسلامی در موضوع موشکی «به خصوص موشک‌های زمین به زمین» دیدگاهی یکپارچه دارند گفت: «در گذشته ما باید کلی به نهادها برای اقدامات توضیح می‌دادیم؛ ولی الان این طور نیست و تولیدات ما نسبت به گذشته سه برابر شده است».

این فرمانده ارشد نظامی به نهادهایی که در گذشته خواستار توضیح درباره فعالیت‌های موشکی بودند اشاره نکرده و جزئیاتی در این باره ارائه نداده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همواره از برنامه موشکی ایران قاطعانه حمایت کرده و از جمله یک بار در واکنش به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که گفته بود «غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند»، خواستار بردن مسئولان به «تور نظامی» شده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعلی حاجی‌زاده در سخنانش همچنین به کشورهای غربی حمله کرد و گفت: «خودشان هر غلطی دل‌شان بخواهد می‌کنند و زرادخانه‌ها را روز به روز گسترش می‌دهند اما موشک‌های ما را می‌گویند سلاح کشتار جمعی است».

اظهارات این فرمانده نظامی ایران در حالی ایراد می‌شود که تداوم برجام با ابهام‌هایی روبه‌رو شده و در هفته‌های اخیر آمریکا و اروپا بارها از جمهوری اسلامی خواسته‌اند توسعه برنامه موشکی‌اش را متوقف کند.

ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، که دو روز پیش برای مذاکره در این باره به تهران رفت، ساعاتی پیش از سفرش گفته بود تهران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی‌اش پاسخ دهد وگرنه «با خطر تحریم‌های جدید روبه‌رو خواهد شد».

این سخنان وزیر خارجه فرانسه واکنش‌های تند مقام‌های جمهوری اسلامی را در پی داشت.

فرانسه همواره تأکید کرده است به توافق هسته‌ای پایبند است و در تلاش برای حفظ این توافق بین‌المللی است.

برجام؛ گره‌خورده با برنامه موشکی

با اینکه در گذشته نیز اسرائیل و شماری از کشورهای غربی از فعالیت‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده بودند اما بحث در این باره از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا شدت یافت. او از برجام به شدت انتقاد می‌کند و برای اصلاح آن خواستار الحاق چهار مورد شده است که یکی از آنها موضوع فعالیت‌های موشکی ایران است.

آقای ترامپ گفته است: «برنامه موشک دوربرد و برنامه سلاح هسته‌ای جدا نشدنی هستند، و توسعه و آزمایش موشک‌ها توسط ایران باید مورد تحریم‌های سخت قرار گیرد».

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز ۱۵ اسفند در جریان سخنرانی‌اش در آیپک، با اشاره به برنامه موشکی و همچنین اقدامات ایران در منطقه گفت اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج خواهد شد.

با این حال شمار زیادی از مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی گفته‌اند برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

در تازه‌ترین مورد، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «کشور ما از مرز مهار فناوری‌ها عبور کرده است و لذا توان دفاعی ما قابل مذاکره و توقف نیست».

مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در تازه‌ترین گزارش سالانه‌اش، هزینه نظامی ایران در سال گذشته میلادی را ۱۶ میلیارد دلار برآورد کرد که در مقایسه با سال پیش از آن افزایشی جزئی را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های فارس، صداوسیما، تسنیم، رویترز و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG