لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

آتش‌سوزی در مخزن قیر در بندرعباس دستکم یک میلیارد تومان خسارت به‌بار آورد


پیش از این نیز در برخی از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی مرتبط با صنعت نفت، آتش‌سوزی‌هایی رخ داده است
پیش از این نیز در برخی از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی مرتبط با صنعت نفت، آتش‌سوزی‌هایی رخ داده است

همزمان با انتشار اخباری در مورد مهار آتش‌سوزی در کارخانه تولید قیر «سنگ مه»، در غرب بندرعباس، فرماندار این شهرستان گفت که این حادثه،‌ بیش از یک میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، با این همه، احمد پویافر روز پنجشنبه پنجم بهمن،‌ اشاره کرد که خسارت نهایی پس از ارزیابی کارشناسان اعلام می‌شود.

فرماندار بندرعباس در عین حال درباره دلیل آتش‌سوزی روز چهارشنبه چهارم بهمن، در کارخانه قیر «مه سنگ» گفت: بر اثر عملیات جوشکاری، مخزن سوخت آتش گرفت و این آتش‌سوزی پس از ۱۸ ساعت، در صبح روز پنجشنبه اطفا شد.

به گفته او،‌‌ در این حادثه،‌ سه کارگر کشته و دو تن نیز زخمی شدند.

در این میان، به نوشته ایلنا، فریدون همتی، استاندار هرمزگان، گفت: «درحال خنک کردن محل آتش سوزی مخزن قیر و مازوت هستیم و امکانات و تجهیزات مستقر است تا جلوی شعله‌ور شدن مجدد آتش گرفته شود».

وی دلیل این حادثه را «بی‌احتیاطی در جوشکاری»‌ دانست و افزود: با توجه به اینکه محل حادثه در نزدیکی پالایشگاه، کارخانه فولاد و کشتی‌سازی بود، تمامی امکانات وارد میدان شدند».

در همین حال، احمد مرادی،‌ رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس، گفت که «ابعاد این حادثه باید بررسی شود تا از رخ دادن همچنین حوادثی در آینده جلوگیری شود»‌.

پیش از این نیز در برخی از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی مرتبط با صنعت نفت، آتش‌سوزی‌هایی رخ داده بود. از جمله در پی آتش‌سوزی در یکی از واحدهای پالایشگاه نفت تهران در روز پنجم آبان، شش تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

پیشتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز ۳۰ دی از مرگ بیش از ۲۰۰۰ تن به دلیل حوادث ناشی از کار خبر داده و گفته بود: ۴۰ درصد کارگاه‌ها٬ فاقد «ایمنی لازم» هستند.

در این ارتبا، شماری از فعالان کارگری پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا از دستگاه‌های دولتی، به ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ انتقاد کرده اند.

«محدود بودن اختیارات مسئولان ایمنی کارگاه‌ها»

ابوالفضل اشرف منصوری، رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور، روز پنجشنبه با اشاره به ماده ۹۵ قانون کار گفت که این ماده، «مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط و ایمنی و بهداشت کار» را برعهده کارفرما می‌داند و افزود: «مسئول ایمنی کارگاه در اعمال ضوابط ایمنی کار، دست بالا ندارد و تحت نفوذ کارفرما قرار دارد».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ‌او با انتقاد از محدود بودن اختیارات مسئولان ایمنی کارگاه‌ها در ایران اضافه کرد: «برای نمونه، صورت‌جلسه‌های حوادث ناشی از کار، با دخالت کارفرما تنظیم می‌شود».

آقای اشرف منصوری با اشاره به اینکه «در نهایت، امضای گزارش را کارفرما می‌زند و ممکن است که این وسط حق‌کشی بشود»‌ افزود: «کارفرما نمی‌خواهد زیر بارِ پرداخت دیه و مسئولیت‌های کیفری حادثه‌ای برود که در نتیجه قصور وی رخ داده است».

رئیس کانون مسئولان ایمنی و بهداشت کار کشور با بیان اینکه وقتی مسئول ایمنی در مقام کارگر کارگاه، از کارفرما مزد می‌گیرد، «بی‌دفاع می‌شود»، گفت: «کارفرما با کوچک‌ترین مشاجره‌ای با مسئول ایمنی، می‌تواند وی را اخراج کند یا قراردادش را تمدید نکند».

ابوالفضل اشرف منصوری ضمن اشاره به این موضوع که «برخی از کارگران و کارفرمایان از مسئول ایمنی تبعیت نمی‌کنند» گفت: «در درجه اول باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخواهیم در آیین‌نامه‌های مربوط به این حوزه در درجه اول امنیت شغلی مسئول ایمنی کارگاه را لحاظ کند».

خبرگزاری های ایلنا و ایسنا و منابع خبری/ب.ک
XS
SM
MD
LG