لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

هشدار وزارت اطلاعات ایران در مورد همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا


بریتیش کانسل نهاد رسمی دولت بریتانیا برای گسترش روابط بین‌المللی فرهنگی است و تا سال ۱۳۸۷ در ایران دفتر داشت.
بریتیش کانسل نهاد رسمی دولت بریتانیا برای گسترش روابط بین‌المللی فرهنگی است و تا سال ۱۳۸۷ در ایران دفتر داشت.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هر گونه همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسل) را ممنوع کرد و هشدار داد که «متخلفان» مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

در اطلاعیه این وزارتخانه که روز سه‌شنبه ۱۴ آبان منتشر شد علاوه بر مردم ایران، «جامعه فرهنگی نخبگان و فرهیختگان» ایران نیز مورد خطاب قرار گرفته‌ است.

این وزارتخانه با بیان اینکه بریتانیا «سابقه طولانی در نفوذ، شبکه‌سازی و جریان‌سازی در کشورهای مختلف دارد»، مدعی شده که این کشور «قصد اجرای پروژه‌ای با هدف شبکه‌سازی فرهنگی (در ایران) را داشت».

قوه قضائیه ایران شهریورماه امسال ارس امیری، کارمند سابق شورای فرهنگی بریتانیا، را به «نفوذ فرهنگی در جامعه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌» متهم کرد و از تائید حکم ده سال زندان برای او خبر داد.

این در حالی است که خانم امیری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، نوشته که نهادهای امنیتی از او خواسته‌اند با آنها همکاری کند اما او این پیشنهاد را رد کرده است.

خانم امیری پیش از سفر به ایران دانشجوی رشته فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد بود. او همزمان در شورای فرهنگی بریتانیا کار می‌کرد و در برگزاری نمایشگاه، جشنواره فیلم و جشنواره‌های فرهنگی، هنری بین ایران و بریتانیا همکاری داشته‌ است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که «پروژه» شبکه‌سای فرهنگی در ایران از سوی این شورا «در حال اجرا بود و شامل تعدادی از نخبگان و عناصر فعال در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی می‌شد».

با این حال به گفته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، نیروهای این وزارتخانه مانع «عملیاتی‌ شدن» و «تحقق» هدف بریتانیا در ‌«شبکه‌سازی و نفوذ در حوزه‌های آموزشی» شدند.

وزارت اطلاعات با اشاره به سخنان پیشین سخنگوی قوه قضائیه هشدار داده که همکاری با «بریتیش کانسل» پیگرد قضایی به همراه خواهد داشت.

بریتیش کانسل نهاد رسمی دولت بریتانیا برای گسترش روابط بین‌المللی فرهنگی است و تا سال ۱۳۸۷ در ایران دفتر داشت.

آن‌ طور که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، اعلام کرده که «مستندات مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی این دفتر در سال ۸۷ جمع‌آوری شد و با تصمیم مراجع ذی‌صلاح، دفاتر مربوط به شورای فرهنگی انگلیس در تهران تعطیل شد».

آقای اسماعیلی همان زمان گفت با آن‌که اعضای این شورا «سعی كردند با احیای فعالیت‌های خود تحت عناوین دیگر در شورا حضور پیدا كنند، با هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی كشور، توطئه‌های آنان عقیم ماند و نتوانستند در پوشش عناوین دیگر در كشور فعالیت داشته باشند».

در واکنش به این اتهامات، کیاران دیوین، مدیر اجرایی شورای فرهنگی بریتانیا، گفته بود که این شورا یک نهاد غیر انتفاعی است و کارکنان آن ارتباطی با هیچ سازمان امنیتی ندارند.

شورای فرهنگی بریتانیا که در بیش از صد کشور حضور دارد در حوزه فرصت‌های آموزشی و فرهنگی فعالیت می‌کند.

وزارت اطلاعات ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز چندین بار با صدور بیانیه‌هایی همکاری با برخی از نهادها در خارج از ایران را ممنوع اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG