لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

روحانی در نشست سران سه قوه خواستار «وحدت و انسجام داخلی» شد


سران قوای ایران از راست؛ علی لاریجانی، حسن روحانی و صادق آملی لاریجانی.
سران قوای ایران از راست؛ علی لاریجانی، حسن روحانی و صادق آملی لاریجانی.

نخستین جلسه سران سه قوه ایران در سال جدید خورشیدی روز دوشنبه ششم فروردین با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی لاریجانی، رئیس مجلس، و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در دفتر حسن روحانی برگزار شد.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران، حسن روحانی پس از این نشست به خبرنگاران گفت رؤسای هر سه قوه «تأکید داشتند که امروز وحدت و انسجام داخلی بیش از هر زمان دیگر برای ما یک ضرورت است».

حسن روحانی همچنین گفت که مسئولان سه قوه در نشست روز دوشنبه بر حل معضلات معیشتی مردم و «رسیدگی اقتصادی» به آنان تأکید کرده‌اند.

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، دولت در سال جاری بر «توسعه اشتغال» و «مبارزه با فقر» به عنوان دو اصل تأکید دارد.

همچنین به گفته حسن روحانی، با توجه به نام‌گذاری «سال حمایت از تولید داخلی» که از سوی رهبر ایران مطرح شده است، سران سه قوه بر «بالا بردن کیفیت این تولیدات» و همچنین «کنترل واردات بی‌رویه و به ویژه مبارزه با قاچاق کالا» برای کمک به تولیدات داخلی تأکید داشتند.

نخستین جلسه سران سه قوه جمهوری اسلامی در حالی برگزار شده است که ایران در سال ۹۶ شاهد اعتراض‌های زیادی در زمینه وضعیت اقتصادی بود.

علاوه بر تجمع‌های گسترده مال‌باختگان صندوق‌های سپرده‌گذاری در شهرهای مختلف کشور٬ فرهنگیان و به ویژه کارگران٬ بارها در اعتراض به وضعیت نامناسب زندگی خود دست به تجمع زدند.

در مهم‌ترین این اعتراض‌ها که دی‌ماه پارسال در ده‌ها شهر کشور رخ داد٬ انتقادها از گرانی‌ها آغاز شد و به سرعت به مسائل سیاسی٬ فرهنگی و اجتماعی و همه نهادها و مسئولان کشور از جمله رهبر جمهوری اسلامی رسید.

مقام‌های ایران شمار قربانیان اعتراض‌های سراسری در دی‌ماه را ۲۵ کشته اعلام کرده و گفته‌اند سه نفر نیز «در پی خودکشی» در زندان‌ها جان باخته‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشر «خودکشی» زندانی‌ها را رد می‌کنند و شمار قربانیان در خیابان‌ها را نیز بیشتر دانسته‌اند.

حسن روحانی اواخر پارسال گفت که سمت و سوی انتقادها تنها متوجه دولت نبود. با این حال، به گفته او، دولت اعتراض‌ها را شنید اما دیگران تلاش دارند بر روی «فرکانس اعتراض‌ها٬ پارازیت» بیندازند.

عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور نیز هشدار داده است که عوامل نارضایتی‌های دی‌ماه هنوز از بین نرفته و «یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیام نوروزی خود از اعتراض‌های سراسری دی‌ماه به عنوان «حادثه‌ای تلخ» یاد کرد و گفت «اشاره می‌کند» که مشکلات معیشتی حل شود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در سخنرانی‌اش در مشهد در «نگاه اجمالی به کارنامه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی» گفت: عملکرد چهار دهه گذشته در زمینه اقتصادی، آزادی و استقلال «عملکرد قابل قبول و عملکرد خوبی است».

این در حالی‌ست که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در نامه‌های پیاپی به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: ۴۰ سال است که هیچ نوع آزادی نداریم.

از سوی دیگر، گذشته از آمار متناقصی که درباره شمار کسانی که در ایران زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند، در مورد شمار حاشیه‌نشین‌ها نیز ارقام متفاوتی بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون تن اعلام شده است. به تازگی نیز مرکز آمار ایران اعلام کرد که ۱۰ هزار خانوار در ایران در «چادر، کپر، آلونک و زاغه» زندگی می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ایلنا٬ ایرنا و رادیو فردا / ب.ب /
XS
SM
MD
LG