لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۲

درخواست خاتمی از خامنه‌ای برای رفع حصر موسوی،‌ کروبی و رهنورد


محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، روز یکشنبه ۲۹ مرداد، از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا «دستور مسئله رفع حصر»‌ رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را صادر کند.

«خاتمی مدیا»،‌ کانال رسمی اطلاع رسانی محمد خاتمی در شبکه های اجتماعی،‌ با اعلام این موضوع به نقل از وی نوشت: «به نمایندگی از آزادگان از مقام معظم رهبری تقاضا می‌کنم که دستور حل مسئله رفع حصر را صادر کنند».

محمد خاتمی این موضوع را «به نفع نظام و نشانه امنیت و اقتدار»‌ آن دانست.

همچنین به نوشته سایت کلمه،‌ او با تاکید بر آنکه «رئیس جهمور باید به قول و وعده‌هایی که در انتخابات داده عمل کند خواسته‌ رفع حصر را یکی از مطالبات جدی مردم خواند که باید در جهت رفع آن اقدام کند».

محمد خاتمی با تقدیر از قول پایان حضور ماموران امنیتی در محل حصر مهدی کروبی افزود: «ما از اول هم می‌گفتیم که این دست خود دولت است و شاید باید این دستور زودتر از این داده می شد و الحمدالله که قول دادند کار انجام شود».

وی اضافه کرد: «رئیس جمهور طبق وعده‌ها و قول‌هایی که به مردم دادند و تقاضاهایی که از مردم شنیده‌اند، این خواسته را جدی‌تر بگیرند و با هماهنگی رهبری و با رعایت دغدغه‌های رهبری، این مسئله بکوشند مسأله حصر حل شود و هم گذر از فضای امنیتی به فضای باز و سالم سیاسی آسان‌تر شود».

کلمه اشاره کرد که محمد خاتمی «در پی درخواست آزادگان و ایثارگران برای رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم زهرا رهنورد»‌ این تقاضا را مطرح کرده است.

رئیس‌جمهور پیشین ایران همچنین گفت: دستگاه‌هایی که مسئول هستند، نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مسئله حصر را حل کنند و عنایت ایشان (خامنه ای) است که این مسئله حل خواهد شد».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همراه با زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی هستند، و تاکنون درخواست‌ها برای رفع حصر آنها نتیجه‌ای نداشته است.

رفع حصر از اصلی‌ترین خواسته‌های هواداران حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود و در هر دو انتخابات، آقای روحانی وعده‌هایی به تصریح یا تلویح در مورد رفع حصر داد.

گرچه در طول چهار سال فعالیت دولت نخست آقای روحانی، نه تنها برای تحقق این وعده اقدام علنی صورت نگرفت، بله بر محدودیت‌های چهره‌ای چون محمود خاتمی نیز افزوده شد.

مقام‌های قضایی که مدعی هستند حصر رهبران معترضان با تصمیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته، تا کنون چندین بار تصریح کرده‌اند که در صورت برچیده شدن حصر، محاکمه رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۸۸ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که مهدی کروبی بارها خواستار برگزاری محاکمه علنی در مورد خود شد، و چهره‌هایی چون علی مطهری ضمن تصریح بر اینکه اختیار تصمیم‌گیری در مورد رفع حصر با رهبر جمهوری اسلامی است، تأکید کرده‌اند که در صورت محاکمه این سه رهبر معترضان، عامل دیگر رویدادهای ۸۸ یعنی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، هم باید محاکمه شود.

XS
SM
MD
LG