لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

سخنگوی دولت: رهبری درباره حصر چیزی را غیرقابل حل نمی‌داند


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه شنبه دهم مرداد، در مورد حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد گفت: «باب حل این موضوع مفتوح است»‌ و افزود که رهبر جمهوری‌اسلامی در این باره «چیزی را غیرقابل حل» نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا، سخنگوی دولت حسن روحانی ضمن «آرزوی سلامتی برای این عزیزان» ابراز امیدواری کرد که «کدورت ها رفع شود»‌ و «شرایط به گونه‌ای پیش آید که دغدغه‌ای برای خانواده‌ آنها و مردم پیش نیاید».

سخنان محمدباقر نوبخت در شرایطی ابراز شده‌است که آیت الله علی‌خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری‌اسلامی، از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون، ‌از این اعتراض ها،‌ با عنوان «فتنه» یاد کرده است.

در این ارتباط، محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس و از چهره‌های سیاسی اصولگرا، در مصاحبه با شماره روز سه شنبه روزنامه اعتماد گفت:«اگر به صورت جدي و براساس قوانين موجود كشور محاكمه بشوند، اين آقايان سران فتنه مجازات‌شان بالاست. نظام نمي‌خواهد اين كار را بكند. مي‌گويند چرا حصر را برنمي‌داريد، من سوالي مي‌كنم از كجا معلوم كه آقايان سران فتنه وقتي آمدند بيرون دوباره كنفرانس خبري نگذارند و بيانيه ندهند؟!»

آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد از بهمن سال ۸۹ تاکنون در حصرخانگی به سر می‌برند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش گفت:«باید برای دفاع از منافع ملی و برقراری آرامش در جامعه تلاش کنیم».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده شخصا پیگیر مساله درمان کروبی است و از طرف دولت ماموریتی ندارد، گفت: «وزیر بهداشت، پزشک آزاد نیست بلکه عضو کابینه است و اگر اقدامی در این زمینه انجام می‌دهد در راستای ایفای تعهدات خود است».

سخنگوی دولت افزود: «ما موظفیم که برای هر شهروندی که کسالت داشته باشد اقدام کنیم چه برسد به این افراد که ما خود را مسئول سلامتی آنها می‌دانیم. در این رابطه با وزیر بهداشت صحبت می‌کنیم و ان‌شاءالله سلامتی عاجل برای این شخصیت‌ها ایجاد شود».

در بیانیه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی ایران که روز دوشنبه نهم مرداد در وب‌سایت خبری این وزارتخانه منتشر شد، تأکید شده که «تاکنون به این وزارتخانه، مسئولیتی در خصوص پیگیری درمان محصورین محول نشده است».

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:35 0:00
لینک مستقیم

پیش از این، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین خانواده مهدی کروبی، در روزهای اخیر بارها دربارهٔ وضعیت جسمی آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

دختران میرحسین موسوی اخیراً اعلام کردند که در آخرین دیدارشان با والدین خود، متوجه شده‌اند پدرشان دچار «نوسان شدید فشار خون و سرگیجه شدید» است. آنها در گفت‌وگویی که روز نهم مرداد در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد، نیز از نحوه پیگیری‌ها در مورد سلامتی آقای موسوی و خانم رهنورد انتقاد کردند.

همچنین خانواده مهدی کروبی در بیانیه ای از عملکرد وزارت اطلاعات درباره روند درمان آقای کروبی به شدت انتقاد کرده بودند. در بیانیه خانواده آقای کروبی، در عین حال از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز انتقاد شده بود که اگر «به دلیل دیگر اولویت‌ها، متعهد به پاسخگویی» در قبال رفع حصر نیست، ولی «موظف به پاسخگویی در قبال رفتارهای غیر قانونی و انسانى مأمورین خود» است.

دولت تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است. رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این، در مواردی مانند اعتراض‌های دانشجویان و شعارهایی با محوریت آزادی زهرا رهنورد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، گفته بود «دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است» و «برای دستیابی به اهداف‌مان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم». با این وجود طی سال‌های گذشته تغییری در وضعیت حصر خانگی ۶ ساله آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد داده نشده‌است.

قوه قضائیه گفته است حصر خانگی این سه تن به دستور «شورای عالی امنیت ملی» صورت گرفته است. اما حسن روحانی، که رئیس این شورا نیز هست، وجود چنین مصوبه‌ای را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG