لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

عضو مجلس خبرگان: اگر در مازندران کنسرت برگزار شود تبعاتش بر عهده خود مسئولان است


رحیم توکل، نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری، خواستار جلوگیری از برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهای این استان شده و همزمان غلامعلی حداد عادل، از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای «موسیقی فاخر را تایید می‌کند».

به نوشته برخی از وبسایت‌های خبری، از جمله «انتخاب» و «عصر ایران»، رحیم توکل نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان گفته است که اگر در شهرهای این استان، از جمله بابل «کنسرتی برگزار شود تبعاتش بر عهده خود مسئولان است». او همچنین با تأکید بر اینکه مشکل مردم کنسرت نیست و «سفره مردم خالی ست» گفته است: «ما شهید ندادیم تا عده‌ای امروز بیایند و در شهرمان برقصند».

در سال‌های اخیر مخالفت شماری از روحانیان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی با برگزاری کنسرت‌های موسیقی منجر به لغو ده‌ها برنامه موسیقی در شهرهای مختلف ایران شده است.

لغو کنسرت‌های موسیقی ابتدا از استان خراسان رضوی آغاز شد. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که ابتدا تأکید داشت مشهد شهری مذهبی ست و نباید در آن کنسرت موسیقی برگزار شود، بعدتر گفت که اساسا با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالف است.

روند برهم خوردن کنسرت‌های موسیقی رفته‌رفته در برخی دیگر از استان‌های ایران نیز تکرار شد و امامان جمعه شماری از شهر‌ها خواستار لغو برگزاری برنامه‌های موسیقی در شهر‌های خود شدند.

در یکی از تازه‌ترین موارد، کنسرت گروه موسیقی «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی وحید تاج که قرار بود روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در طرقبه مشهد برگزار شود با حکم دادستانی لغو شد.

رهبر جمهوری اسلامی در مقابل مخالفت نمایندگان خود با کنسرت‌های موسیقی سکوت کرده است. با این حال غلامعلی حداد عادل، از چهره‌های نزدیک به او، در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی هفته‌نامه «مثلت» گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای «موسیقی فاخر راتائید می‌کند» و نگرانی او این است که «موسیقی مبتذل، از آن نوعی که قبل از انقلاب ترویج می‌شد... در جامعه دوباره رواج پیدا کند».

به گفته حداد عادل، رهبر جمهوری اسلامی «به نوعی از موسیقی که هم مجاز است، هم لازم است و هم مفید است و هم ضروری ست، اعتقاد دارند».

سخنان غلامعلی حداد عادل در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این در فتوایی که در وبسایت او منتشر شده اعلام کرد که «به طور کلی ترویج موسیقی (هرچند موسیقی حلال باشد) با اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگار نیست».

شماری از منتقدان، دولت حسن روحانی را به «عقب‌نشینی» در برابر لغو پیاپی کنسرت‌های موسیقی متهم کرده‌اند. از جمله علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی٬ سال گذشته از اقدام وزارت ارشاد درباره صرف ‌نظر کردن از برگزاری کنسرت در مشهد گفته بود که استان خراسان رضوی «خودمختار» نیست که از قانون مستثنی باشد.

XS
SM
MD
LG