لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

وکیل مهدی جهانگیری، خبر آزادی او را تکذیب کرد


پرونده مهدی جهانگیری در کرمان تشکیل شده است و مقامات قوه قضائیه دلیل بازداشت او را «مسائل مالی» اعلام کرده‌اند.
پرونده مهدی جهانگیری در کرمان تشکیل شده است و مقامات قوه قضائیه دلیل بازداشت او را «مسائل مالی» اعلام کرده‌اند.

علی‌رغم انتشار خبری در خبرگزاری ایسنا و روزنامه جهان صنعت، مبنی بر آزادی مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس جمهوری ایران، وکیل مدافع او این خبر را تکذیب کرد.

محمود ایثاری ظهر روز دوشنبه چهارم دی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اخبار منتشر شده درباره آزادی مهدی جهانگیری را تکذیب کرد و افزود: پرونده موکلم همچنان در مرحله تحقیقات است.

پیش از این،‌ خبرگزاری ایسنا صبح روز دوشنبه خبر داده بود که مهدی جهانگیری، پس از حدود ۸۰ روز بازداشت، با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.

روزنامه جهان صنعت نیز در شماره روز دوشنبه خود از«آزادی محدود» آقای جهانگیری خبر داده و اعلام کرده بود که او در روزهای گذشته «تحت‌الحفظ» به محل کار خود «مراجعت کرده و به امور روزمره و کارهای شخصی خود مشغول بوده است».

مهدی جهانگیری روز ۱۴ مهر از سوی سپاه پاسداران کرمان بازداشت و روز ۱۳ آذر برای ادامه رسیدگی به پرونده‌اش به تهران منتقل شد.

در این میان، مصطفی محبیر، مدیرکل زندان های استان تهران، روز ۲۷ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره انتقال مهدی جهانگیری به زندان‌های تهران گفت: «کسی را به ما تحویل نداده‌اند».

پرونده آقای جهانگیری در کرمان تشکیل شده بود و مقامات قوه قضائیه دلیل بازداشت او را «مسائل مالی» اعلام کرده‌اند.

غلامعلی ابوحمزه، فرمانده سپاه پاسداران کرمان، با اشاره به بازداشت آقای جهانگیری از سوی این نهاد اعلام کرده بود که «سپاه هر کس را که بخواهد بر خلاف مردم و نظام حرکت کند، سریع علیه‌اش بلند می‌شود ما سراغ تک‌تک‌شان می‌رویم».

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، پس از بازداشت برادرش ابراز امیدواری کرده بود که دلیل بازداشت وی «سوءاستفاده سیاسی نباشد».

پس از این سخنان، دادستان کل کشور گفت که وقتی قوه قضائیه با معاون و نزدیکان رئیس‌جمهوری سابق و یا نزدیکان دولت فعلی برخورد می‌کند، به آن «انگ سیاسی» می‌زنند.

محمد جعفر منتظری عنوان کرد که قوه قضائیه بر اساس «اسناد» با این افراد برخورد کرده است اما به دلیل جلوگیری از «دسترسی دشمنان» به این اسناد، آنها را اعلام نمی کند.

مهدی جهانگیری، رییس گروه مالی گردشگری، است که در زمان ریاست حمید بقایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأسیس شد.

وی در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، مدتی معاون سرمایه‌گذاری این سازمان بود.

گروه مالی گردشگری در قالب پنج شرکت اصلی در حوزه‌های بانکداری، گردشگری، صنعت ساختمان، نفت و گاز و پتروشیمی و صنعت و معدن فعالیت می‌کند.

بانک گردشگری، شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری سمگا، مجتمع فولاد صنعت بناب، شرکت سرمایه‌گذاری نگین، هلدینگ صنایع و معادن ماهان، توسعه امید افق گردشگری و شرکت افق گردشگری ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه این گروه است.

وب‌سایت «الف»، متعلق به احمد توکلی، در سال ۹۰ گزارشی درباره «برخی رانت‌های گروه مالی گردشگری» در دولت محمود احمدی‌نژاد منتشر کرده بود.

این وب‌سایت یکی از«رانت‌های ویژه» را واگذاری یک میلیون و ۲۵۸ هزار متر مربع از زمین‌های لویزان در شمال شرقی تهران به این شرکت خصوصی اعلام کرده بود.

این وب‌سایت وابسته به احمد توکلی، همچنین واگذاری امتیاز ساخت و بهره‌برداری از هتل‌های بین‌المللی فرودگاه امام خمینی به این شرکت خصوصی را از دیگر «رانت‌های سمگا» در دولت برشمرده بود.

بر اساس این قرارداد، شرکت سمگا ۳۱ هزار متر مربع زمین رایگان در محوطه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دریافت کرد و در آن‌ها هتل ساخت. قرار است سمگا پس از ۲۵ سال امتیاز این هتل‌ها را به شرکت فرودگاه‌های کشور واگذار کند.

محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، مهدی جهانگیری را تلویحاً به مشارکت در فساد بانکی متهم کرده بود.

خبرگزاری ایسنا، روزنامه جهان صنعت، خبرگزاری مهر. ا.م/ب.ک.
XS
SM
MD
LG