لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۶

پاسخ به مهلت احمدی‌نژاد؛‌ دادستان کل کشور:‌ تا دو روز دیگر پاسخ می‌دهیم


دادستان کل کشور در واکنش به پیام ویدئویی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، به رئیس قوه قضائیه گفت که «ظرف یکی دو روز آینده به این موضوع پاسخ داده می شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد جعفر منتظری روز دوشنبه ۲۷ آذر،‌ این موضوع را در حاشیه همایش تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس اعلام کرد.

محمد جعفر منتظری پیشتر و در روز پنجم آذر، در واکنش به انتقادهای آقای احمدی‌نژاد از قوه قضائیه، دوره ریاست‌جمهوری او را «کلکسیونی از قانون‌گریزی» خوانده و آقای احمدی‌نژاد را به «دروغگویی» متهم کرده بود.

محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه ۲۶ آذر،‌ در یک پیام ویدئویی به آیت‌الله صادق لاریجانی، «۴۸ ساعت مهلت»‌ داده بود تا «اسناد مربوط به محکومیت او و همکارانش» را منتشر کند.

به گزارش وب‌سایت «دولت بهار»، آقای احمدی‌نژاد در این پیام با اشاره به اینکه «اگر قوه قضائیه اصلاح شود ، همه کشور اصلاح خواهد شد» گفته بود: «متاسفانه رئیس محترم قوه قضائیه که بیش از همه باید پایبند به قانون اساسی و قوانین عادی باشد به کرات» اصول ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی را «زیر پا می گذارد».

اصل ۳۶ قانون اساسی می‌گوید محکوم کردن و مجازات افراد و اجرای مجازات فقط باید از طریق دادگاه صالح و بر اساس قانون باشد.

اصل ۳۷ قانون اساسی نیز می‌گوید که اصل بر برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح اثبات شود.

رئیس‌جمهوری سابق ایران در پیام ویدئویی خود با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان در هفته گذشته افزوده بود که آیت‌الله لاریجانی «عناوین مجرمانه ای را به بنده و همکارانم نسبت داده است. ایشان ما را فتنه گر، منحرف و حامی آقای بابک زنجانی معرفی کرده و ما را به این اتهامات متهم کرده است».

به گزارش خبرگزاری میزان،‌ وابسته به قوه قضائیه، آیت‌ا‌‌لله صادق لاریجانی در این نشست که روز ۲۲ آذر برگزار شد، با دفاع از عملکرد این قوه، محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش را متهم کرده بود که با تضعیف قوه قضاییه، نظام را تضعیف می‌کنند.

وی همچنین گفته بود که بخش عمده‌ای از «اعتمادزادیی» از قوه قضائیه «ریشه در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات سرویس‌های جاسوسی و امنیتی غرب دارد».​

رئیس قوه قضائیه همچنین محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش را به «فتنه‌گری» متهم کرده و افزوده بود: «کار افرادی هم که در حال حاضر انواع اتهامات را علیه دستگاه قضایی مطرح می‌کنند و سیاه‌نمایی می‌کنند نوعی فتنه است... سران فتنه می‌گفتند ما انتخابات و شورای نگهبان را قبول نداریم، اینها هم می‌گویند ما قوه قضائیه را قبول نداریم. آ‌نها دعوت به اغتشاش می‌کردند، این‌ها هم با بست‌نشینی به دنبال جریان‌سازی و اغتشاش‌اند».

حمید بقایی و شماری از مقام‌های سابق دولت محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به قوه قضاییه در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری بست نشسته بودند.

به نوشته سایت دولت بهار، رئیس‌جمهوری سابق ایران با اشاره به اینکه بابک زنجانی نزدیک به چهار سال است که در زندان به سر می‌برد و به طور غیرعلنی محاکمه می‌شود،‌ گفته بود: «ما اطلاعی از مسائلی که در آنجا گذشته است نداریم. ضمن اینکه قبلا هم بارها اعلام کرده ایم که اگر اعضای دولت ما و هر دولت دیگری هر ارتباطی با ایشان دارند مستندا اعلام کنند که اعلام نشد».

محمود احمدی‌نژاد در پیام ویدئویی خود از «رئیس دستگاه قضا» خواسته بود که «ظرف ۴۸ ساعت اسناد محکومیت ما به عنوان فتنه گر، منحرف یا حمایت از آقای بابک زنجانی را منتشر کنید».

آقای احمدی نژاد گفته بود: ‌«من نمی‌گویم که در دادگاه صالح زیرا از شما چنین انتظاری را ندارم اما حتی اگر در دادگاه فرمایشی تحت امر خودتان ما به این عناوین مجرمانه محکوم شده‌ایم ، ظرف ۴۸ ساعت اسنادش را منتشر کنید تا همگان بدانند».

او هشدار داده بود که در غیر این‌صورت، نظرش را در مورد رئیس قوه قضائیه و عملکردش در این هشت سال با مردم در میان خواهد گذاشت و از طریق مقتضی نسبت به احقاق حق اقدام خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری سابق ایران پیش از این نیز مقابله با به گفته او، «ظلم آشکاروعریان» قوه قضائیه را «اولویت» خود خوانده و گفته بود که «این‌ها باید تشریف ببرند و به‌زودی» خواهند رفت.

XS
SM
MD
LG