لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

روحانی از اینکه «هر کسی که به خیابان بیاید خس و خاشاک و آشغال» نامیده شود، انتقاد کرد


حسن روحانی در مورد تظاهرات معترضان گفت که نیروهای امنیتی به خوبی، کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد.
حسن روحانی در مورد تظاهرات معترضان گفت که نیروهای امنیتی به خوبی، کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از اینکه «هر کسی که به خیابان بیاید خس و خاشاک ،گوساله و آشغال» نامیده شود، انتقاد کرد و گفت: «این چطور حرف زدنی است، چرا توهین می کنیم و چرا بی ادبانه با جامعه برخورد می کنیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز یکشنبه ۲۴ دی، در یک سخنرانی با اعلام این موضوع در واکنش به سخنان آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، گفت: «حال اگر گفته می‌شود که فردی از سمتی تحریک شده یا دستوراتی داشته یا اینکه جاسوس بوده، بگذارید در یک دادگاه ثالث به این موضوع رسیدگی شود».

این سخنان در شرایطی بیان شد که بیش از ۹۰ دانشجو و فعال صنفی دانشجویی پس از شروع تجمع ها و تظاهرات در شهرهای ایران به منظور آنچه «پیشگیری» نامیده شد، به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. شماری از بازداشت‌شدگان سپس با قرار وثیقه آزاد شدند.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت که «مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛ برخی حرف‌شان به حق است و برخی نیز از شرایط سوءاستفاده کردند».

او تاکید کرد که در همه جای دنیا از جمله در لندن و نیویورک نیز در تظاهرات ممکن است عده‌ای «شیشه‌ها را بشکنند و چند مغازه را غارت کنند».

رئیس‌جمهوری ایران با اعلام اینکه «نباید همه را به یک چوب برانیم»‌ افزود: «باید به ویژه در تریبون‌های مقدس دقیق حرف بزنیم».

امام جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۲ دی، با اشاره به تجمع‌ها و تظاهرات اخیر در ایران، معترضان را «آشغال» خطاب کرده و گفته بود که «اجتماع ملت، دریایی ایجاد کرد» و به گفته وی، «آشغال ها را شست و تمیزکرد».

در واکنش به این سخنان، عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق رادیو و تلویزیون دولتی ایران، در کانال تلگرام خود تعبیر «آشغال» در مورد معترضین را مشابه «خس و خاشاک» دانسته و نوشته بود که این سخنان «هزینه ساز و زمینه ساز فتنه» است.

اما آیت الله صدیقی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو گفت: «وقتی بنده می‌گویم مردم جمع شده‌اند، معاذالله نمی‌توانم بگویم که مردم چه هستند و روشن است که اگر دریایی به‌وجود آمده و موج این دریا «آشغال» را برده، همان فضای فتنه بوده است و اصلا کاری به اشخاص ندارم».

وی افزود: «نهایت احترام را به مردم کردیم، از آنها تشکر کردیم و امکان ندارد من بخواهم به مردم حتی معترضان و آنهایی که به‌خاطر اعتراض بیرون آمدند هیچ بی‌احترامی بکنم».

پیش از این هم محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ، معترضان را «خس و خاشاک» نامیده بود.

آیت‌الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز در سخنرانی راهپیمایی نهم دی ۸۸ در تهران، مخالفان با «ولایت فقیه» را «یک مشت گوساله و بزغاله» خوانده بود.

در این میان، سخنان آقای روحانی در شرایطی ابراز شد که وی روز ۱۱ دی، گروهی از تجمع‌کنندگان که به گفته او، «به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین و اموال عمومی را تخریب» می‌کنند را «یک اقلیت و گروه کوچک» خوانده بود که به معنای مردم نیستند و همچنین افزوده بود که ملت ایران، آنان را «به خوبی جمع می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه، ۱۹ دی، در یک سخنرانی این تجمع ها را «آتش‌بازی»، «شیطنت‌کاری» و «پاتک دشمن» خوانده بود.

نیروهای امنیتی به خوبی کار را اداره کردند»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تظاهرات معترضان گفت که «نیروهای امنیتی به خوبی، کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد».

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۳۷۰۰ تن در تظاهرات و تجمع‌های روزهای اخیر بازداشت شده و به گفته غلامحسین محسنی اژه ای، ‌سخنگوی قوه قضائیه، در روز یکشنبه، ۲۵ تن نیز در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

حسن روحانی همچنین ضمن تاکید بر لزوم تحلیل مسایل از سوی جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی، اساتید و فرهیختگان حوزه علوم انسانی افزود: «علوم انسانی، قطب‌نمای مسائل اجتماعی در کشور است و باید بگذاریم که این قطب‌نما به درستی کار کند».

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه «با فیلتر کردن، کار درست نمی شود»، اضافه کرد: «روزی گفتیم که ماهواره ممنوع است، اما آیا با گفتن ما امروز کسی از آن استفاده نمی کند؟».

خبرگزاری‌های ایران شامگاه شنبه ۲۳ دی ماه از رفع فیلتر تلگرام «به دستور رئیس‌جمهور» خبر دادند. شبکه پیام‌رسان تلگرام در پی اعتراض‌های سراسری اخیر در شهرهای ایران فیلتر شده بود.

آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه تهران، و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، خواستار آن شده بودند که این پیام رسان رفع فیلتر نشود.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که تلاش‌های واشنگتن برای برهم زدن برجام با شکست روبه‌رو شده و برقرار ماندن این توافق را «به معنای پیروزی تعهدات بین‌المللی» دانست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که برای آخرین بار، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به مدت سه ماه تمدید می‌کند.

او گفت: توافق فعلی برای متوقف کردن ایران از دستیابی به بمب اتمی کافی نیست و ایران باید اجازه دهد تا از تمام اماکنی که از سوی بازرسان بین المللی درخواست شده است، بازرسی فوری صورت گیرد.

نیکی هیلی، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز در بیانیه‌ای با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ، در تمدید چهار ماهه تعلیق تحریم‌های ایران، تأکید کرد که آمریکا «رفتارهای خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران» را تحمل نخواهد کرد.

متحدان اروپایی ایالات متحده نیز به رغم آنکه بر حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند، از فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران انتقاد کرده‌اند.

خبرگزاری های ایسنا و دانشجو/ا.م/ب.ک
XS
SM
MD
LG