لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

وزارت اطلاعات از بازداشت‌های تازه در ارتباط با اعتراض‌های خیابانی خبر داد


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای از شناسایی و بازداشت شمار دیگری در رابطه با اعتراض‌های خیابانی اخیر در ایران خبر داد.

آن‌طور که در این بیانیه آمده، شماری از این افراد در سردشت، ورامین ، ایذه و استان فارس بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات اعلام کرده که در سردشت یک «تیم تروریستی» را که از مرزهای غربی وارد کشور شده بود، «شناسایی و منهدم» کرده و از بازداشت‌شدگان، «سه قبضه سلاح کلاشینکف و مقادیر زیادی تجهیزات نظامی کشف و ضبط» کرده است.

بر اساس این بیانیه، فردی با هویت اختصاری «م – ق» که «عامل فروش ۱۴۷ چاشنی انفجاری و ۴۰ عدد مواد منفجره در ورامین» معرفی شده هم بازداشت شده است.

بازداشت سه نفر در استان فارس و کشف «مقادیر زیادی تجهیزات ساخت کوکتل مولوتف و بیانیه‌های شدید اللحن و افراطی خطاب به اقوام مختلف برای انجام اقدامات مسلحانه علیه نظام» از دیگر بخش‌های این بیانیه است.

وزارت اطلاعات همچنین از بازداشت «هسته عملیاتی آشوبگران شهرستان ایذه و بازداشت متهم م – ص که قصد به آتش کشاندن منزل یکی از مسئولان» این شهرستان را داشت، خبر داده است.

این وزارتخانه نیز که همچون سایر مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراض‌های خیابانی اخیر در شهرهای مختلف ایران با عنوان «آشوب و اغتشاش» نام می‌برد، اضافه کرده که در بازرسی از منزل این فرد در ایذه، «مقادیری اسلحه و لوازم ساخت مواد منفجره کشف و ضبط شده است.»

بازداشت تعدادی از «آسیب زنندگان به مراکز مذهبی ، اموال عمومی و شخصی» و شناسایی «خانه تیمی و دستگیری سه نفر از مرتبطان یکی از گروه‌های ضد انقلاب مستقر در اروپا که مشغول ساخت مواد انفجاری از جمله کوکتل مولوتف بودند» هم از جمله اقدامات اخیر وزارت اطلاعات عنوان شده است.

بیانیه وزارت اطلاعات همچنین اضافه کرده که یک «شرور سابقه‌دار» با هویت اختصاری «ح- م» نیز که «از عوامل اصلی اغتشاش و مسئول تهیه و توزیع انواع سلاح سرد، اسپری فلفل و دیگر ادوات تخریبی برای اغتشاشگران» بوده و «نقش بسزایی در خشن کردن فضای اعتراضی داشت» هم بازداشت شده است.

وزارت اطلاعات در عین حال از بازداشت شماری از «تهییج و تحریک کنندگان مردم برای حضور در اغتشاشات در فضای مجازی در برخی استان‌ها» و «ارسال کنندگان تصاویر آشوب و اغتشاش به رسانه‌های ضد انقلاب خارج نشین از طریق فضای مجازی» خبر داده است.

تقریبا همه مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، اعتراض‌های اخیر در ایران را به «دشمن» و خارج از مرزها منتسب کرده‌اند.

آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و عربستان از جمله کشورهایی هستند که ادعا شده معترضان را «تحریک» کرده‌اند و قصد «ضربه‌زدن» به جمهوری اسلامی را داشته‌اند.

در این اعتراض‌ها که دست‌کم ۲۵ نفر قربانی بر جا گذاشت، به گفته محمود صادقی، نماینده مجلس، سه هزار و هفتصد نفر نیز بازداشت شده‌اند که شماری از آنها دانشجو هستند.

وزیر علوم: شمار دانشجویان بازداشت‌شده ۱۳۰ نفر بوده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شمار دانشجویان بازداشت‌شده در کل کشور را ۱۳۰ نفر اعلام کرده و افزوده که «از این تعداد حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر هنوز در بازداشت هستند.»

منصور غلامی روز چهارشنبه، در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت بر اساس «صحبت‌هایی که با وزرای اطلاعات و کشور داشته‌ایم و بنا به دستور رئیس‌جمهوری، دانشجویانی که تاکنون در بازداشت به سر می‌برند، در روزهای آینده آزاد خواهند شد.»

وی در حالی شمار دانشجویان باقی‌مانده در زندان‌ها در کل کشور را «۱۵ الی ۲۰ نفر» اعلام کرده که معاون فرهنگی دانشگاه تهران می‌گوید:‌ «هنوز ۲۳ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در بازداشت هستند.»

به گفته مجید سرسنگی، تعداد دانشجویان آزادشده دانشگاه تهران، «۱۸ نفر» است.

به دنبال اعتراض‌های اخیر در ایران، ۵۲ تن از استادان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور با انتشار بیانیه‌ای، به بازداشت ده‌ها دانشجو اعتراض کردند و خواستار آزادی بی‌قید و شرط آنها شدند.

امضاءکنندگان این بیانیه، اقدام وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در بازداشت این دانشجویان را به مثابه «ربودن» آنها دانسته و آن را «غیرقانونی» خوانده‌اند.

۳۷ تشکل دانشجویی نیز در نامه‌ای به منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و آزادی بی‌قید و شرط آنها شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، تسنیم، ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ا.ع
XS
SM
MD
LG