لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

مرگ یک کولبر جوان سردشتی به دست نیروهای هنگ مرزی


پشتیوان معین، کولبر جوان سردشتی، به دست نیروهای هنگ مرزی کشته شده است.
پشتیوان معین، کولبر جوان سردشتی، به دست نیروهای هنگ مرزی کشته شده است.

به دنبال کشته‌شدن یک کولبر جوان سردشتی در منطقه مرزی بر اثر شلیک گلوله٬ نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی به وزیر کشور تذکر کتبی داد.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه اول آبان، مرگ این کولبر به نام پشتیوان معین را به نقل از نژاد جهانی٬ فرماندار سردشت، گزارش کرده است.

آقای جهانی گفت که این کولبر ۲۴ ساله٬ شنبه شب ٢٩ مهر در منطقه مرزی کانال٬ نزدیک روستای «بیتوش» سردشت، «دچار حادثه شد که به مرگ وی منجر شد».

این مقام دولتی پیشتر به پایگاه خبری «کردستان فردا» گفته بود: این جوان کولبر توسط نیروهای هنگ مرزی کشته‌شد.

وی همچنین از تجمع اعضای «خانواده داغدار این جوان با تعدادی از همشهریان» در مقابل فرمانداری این شهرستان و درخواست شناسایی مقصران این حادثه خبر داد.

فرماندار سردشت همچنین با ابراز همدردی با خانواده داغدار کولبر کشته شده گفت: ما در چهارچوب قانون از خانواده این جوان حمایت می کنیم و مسئله را بررسی می‌کنیم . همچنین خانواده این جوان مرحوم می‌توانند از طریق مراجع قانونی پیگیر حق خود باشند و در این راه مانعی وجود ندارد .

گزارش دیگری از ایلنا نیز حاکی است که نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز به دلیل مرگ این کولبر جوان٬ به وزیر کشور تذکر کتبی داده و خواستار «تعجیل در برخورد جدی و قانونی با عاملان قتل» کولبر سردشتی شده‌ است.

۲۷ شهریورماه نیز نیروهای مرزی در شمال غربی ایران در اطراف اشنویه، به سوی شماری از کولبران تیراندازی کردند که بر اثر آن یک کولبر جان خود را از دست داد.

آژانس خبری موکریان با انتشار این خبر همچنین گزارش کرد که در پی تعقیب و گریز نیروهای مرزی با کولبران در شهرستان خوی، یک کولبر از پرتگاه سقوط کرد و مصدوم شد.

۱۳ شهریورماه هم در جریان تیراندازی مأموران هنگ مرزی بانه به سوی یک گروه کولبر در فاصله یک کیلومتری از مرز و در حوالی روستای «هنگ ژال»، دو نفر از کولبران بر اثر اصابت گلوله در دم جان باختند.

یک روز بعد مجتبی شیرود بزرگی، دادستان نظامی استان کردستان، خبر داد که پنج متهم در جریان حادثه مرگ این دو کولبر دستگیر شده‌اند.

در اعتراض به کشته شدن این دوکولبر اعتراضاتی در شهرهای بانه و سنندج انجام شد و تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شدند.

محسن بیگلری، نماینده بانه و سقز در مجلس بدنبال این حادثه گفته بود که «این افراد عمدتاً از اقشار ضعیف جامعه هستند. واقعیت این است که حتی اگر این افراد کالایی حمل می‌کنند، دلیل نمی‌شود که کشته شوند و این درحالی است که این حوادث منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم کردستان و دیگر مناطق کشور می‌شود.»

برخی از مقام‌ها و نهاد‌ها در جمهوری اسلامی از «کولبران» نیز به عنوان عوامل قاچاق کالا از مرز‌ها به داخل ایران نام می‌برند٬ اما رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت ۹۵ گفته بود که منظور وی از مبارزه با قاچاق٬ «مقابله با کولبرها» نیست.

گروه‌های حقوق بشری تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را «غیرانسانی» توصیف کرده و از این‌گونه اقدامات مأموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

کولبرها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرزهای ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

XS
SM
MD
LG