لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

اعتصاب بازاریان در برخی از شهرهای ایران


گزارش‌ها از ایران حاکی از اعتصاب بازاریان در برخی از شهرها، از جمله سنندج و شماری دیگر از شهرهای غرب ایران است.

پیش از این فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در مورد برگزاری اعتصاب سراسری بازاریان در ایران در اعتراض به گرانی در روز دوشنبه ۱۶ مهر، منتشر شده بود.

فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که گویندگانش تاریخ ۱۶ مهر را اعلام کرده‌اند،‌ حاکی از وقوع اعتصاب در سنندج، مشهد و بازار موبایل‌فروش‌ها در اصفهان و چهارراه لشکر در تهران است.

رادیو فردا به طور مستقل قادر به تایید این اخبار نیست.

یکی از فعالان مدنی در سنندج در گفت‌وگو با رادیو فردا، با تایید خبر اعتصاب «تمام» بازاریان در این شهر اشاره کرد که بازاریان در میاندوآب، بوکان، سقز، بانه و مریوان نیز اعتصاب کرده‌اند.

این فعال مدنی همچنین گفت که بیشتر کسبه و بازاریان کرمانشاه، قصر شیرین و سنقر کلیایی هم به اعتصاب پیوسته بودند.

همچنین آژانس خبری موکریان در کانال تلگرامی خود از اعتصاب بازاریان در سنندج و سقز در اعتراض بە گرانی و تورم خبر داد.

ایوب اسعدی،‌ خبرنگار آژانس خبری موکریان در سقز، هم در گفت‌وگو با رادیو فردا، اشاره کرد که بازارهای شهرهای کردستان در‌ اعتصاب بوده‌اند.

در همین حال،‌ واحد مرکزی خبر، متعلق به رادیو و تلویزیون رسمی ایران، گزارش داد که بازار بزرگ تهران روز دوشنبه نیز «همانند روزهای گذشته به فعالیت عادی خود ادامه داد».

واحد مرکزی خبر اما اشاره‌ای به مناطق دیگر تهران و نیز شهرهای دیگر نکرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم به نقل از فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه، تعطیلی بازار دولت‌آباد را تکذیب کرد.

این مقام دولتی گفت: «جمعی از کسبه بازار تعمیرکاران خودروهای سنگین به صورت مسالمت‌آمیز نسبت به برخی تابلوهای ورود ممنوع کامیون‌ها اعتراض کردند که رسیدگی به این درخواست آغاز شده است».

در ماه‌های اخیر،‌ همراه با کاهش شدید ارزش پول ملی ایران و اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت کالاها و خدمات در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است؛ ‌به گونه‌ای که فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار ایران، هفته گذشته اعلام کرد که قدرت خرید کارگران از ابتدای سال جاری تا روز ششم مهر سال جاری، «۹۰ درصد» کاهش یافته است.

آقای توفیقی همچنین روز یکشنبه ۱۵ مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از مسئولان انتقاد کرد که چرا به گفته او، «قیمت رُب گوجه فرنگی را نمی‌بینند که ۲۴۰ درصد گران شده؛ چرا گوجه فرنگی را نمی‌بینند که ۳۰۰ درصد گران شده و چرا سیب‌زمینی را نمی‌بینند که ۲۰۰ درصد گران شده است».

رئیس کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار ایران اضافه کرد که «کرایه خانه ۹۵ درصد و هزینه ایاب‌و ذهاب دست‌کم ۳۳ درصد گران شده‌اند».

در همین حال،‌ فیلم‌های انتشار یافته در شبکه های‌اجتماعی حاکی از ادامه اعتصاب کامیون‌داران، دست‌کم در پایانه‌های چهار شهر تبریز، بندرعباس، شهرضا و سنندج است. دور جدید اعتصاب کامیون‌داران با خواسته‌های صنفی از روز ۳۱ شهریور آغاز شد.

در همین رابطه، به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کرمی، سرپرست دادسرای قزوین، روز دوشنبه گفت: «مشکلات صنفی در امور حمل و نقل وجود دارد و راه حل این مشکلات باید به صورت قانونی پیگیری شود و با اعتصاب و اقداماتی از این دست به نتیجه نخواهند رسید.»

وی در ادامه از دستگیری ۱۷ نفر در پیوند با اعتراض‌های کامیون‌داران خبر داد و این‌گونه توضیح داد که این افراد به کامیون‌داران «تعرض» کرده‌اند و «با تحریک دیگران می‌خواهند اوضاع را متشنج جلوه دهند».

شبکه‌های اجتماعی،‌ واحد مرکزی خبر،‌خبرگزاری ایرنا و منابع دیگر/ ر.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG