لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

قراردادهای میلیاردی،‌ «مانعی» بر سر راه لغو توافق هسته ای


شرکت‌های توتال و «سی ان پی سی» قراردادی ۲۰ ساله به ارزش پنج میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرده‌اند.
شرکت‌های توتال و «سی ان پی سی» قراردادی ۲۰ ساله به ارزش پنج میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرده‌اند.

شبکه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی نوشت: اگرچه سرمایه گذاری در ایران پس از قرارداد هسته ای در سال ۲۰۱۵ میلادی،‌ کمتر از میزان مورد انتظار بوده، اما میلیاردها دلار قرارداد امضا شده با تهران مانعی در برابر لغو توافق هسته ای در آینده به شمار می رود.

بلومبرگ در این گزارش به فهرست قراردادهای ایران با شرکت‌های خارجی پس از برجام اشاره کرد و افزود: فضای سرمایه‌گذاری در ایران پس از اجرای برجام در ژانویه ۲۰۱۶ تغییر کرد به طوری که هتل‌های تهران مملو از هیئت‌های تجاری خارجی شده‌اند.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده و گفته است که دولت آمریکا در پی یافتن راهی برای نشان دادن پایبند نبودن تهران به برجام است. در عین حال، طرف های دیگر قرارداد یعنی چین، روسیه، فرانسه، آلمان، و بریتانیا از برجام حمایت کرده و برخی از شرکت‌های این کشورها تاکنون مقدار بسیار زیادی در ایران سرمایه گذاری کرده اند.

بر اساس این گزارش،‌ ایران می گوید در نظر دارد قراردادهای نفت و گاز به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار در سال جاری خورشیدی امضا کند.

البته هنوز معلوم نیست که شدت تحریم‌های آینده آمریکا چه میزان خواهد بود. اخیرا حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران، درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد که «در صورت بازگشت تحریم‌ها،‌ بدون هیچ تردیدی شرکت توتال و دیگر شرکت‌های نفتی قراردادهای خود با ایران را لغو خواهند کرد».

شرکت توتال قبل از امضای قرارداد گفته بود که این معامله «ریسکی» است که با توجه به بازار بزرگ انرژی ایران، به منافع آن می ارزد.

بخش انرژی و برق

بلومبرگ در گزارش خود همچنین به فهرستی از قراردادهای ایران اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های توتال و «سی ان پی سی» قراردادی ۲۰ ساله به ارزش پنج میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرده‌اند.

شرکت «اس کی» کره جنوبی نیز قرارداد اولیه ای به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار با شرکت ملی مهندسی و ساخت نفت ایران به منظور بهینه سازی پالایشگاه تبریز امضا کرده است.

همچنین شرکت «یونیت اینترنشنال» ترکیه با وزارت نیرو قراردادی به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار برای احداث هفت نیروگاه‌ گازی و شرکت «سینوپک» قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران برای توسعه فاز یک پالایشگاه آبادان امضا کرده‌اند.

شرکت «رویال داچ شل»‌هم قراردادی با هدف ارزیابی سه میدان بزرگ نفت و گاز ایران، شامل میدان های آزادگان و یادآوران در نزدیکی مرز عراق، امضا کرده است.

بخش حمل و نقل

به گفته بلومبرگ،‌ شرکت رنو قراردادی به ارزش ۶۶۰ میلیون یورو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت پرتو نگین ناصح، وارد کننده محصولات رنو با هدف سرمایه گذاری مشترک و افزایش تولید خودرو در ایران امضا کرد.

شرکت فولکس واگن هم پس از یک دهه به بازار ایران بازگشت و برای فروش دو مدل از خودروهای خود با شرکت ماموت خودرو ایران به توافق رسید.

در این میان،‌ شرکت پژو - سیتروئن با شرکت ایران خودرو قرارداد سرمایه گذاری مشترک به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو امضا کرد. این شرکت همچنین توافقنامه ای را با شرکت خودرو سازی سایپا امضا کرد تا در طول پنج سال آینده سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی در زمینه تولید و تحقیق و توسعه انجام دهد.

شرکت بوئینگ با شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی سه میلیارد دلاری برای فروش ۳۰ فروند جت بوئینگ ۷۳۷ و با شرکت ایران ایر قراردادی به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار برای فروش ۸۰ هواپیما امضا کرده است.

همچنین شرکت ای تی آر قراردادی به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار با ایران ایر امضا کرده و شرکت ایرباس نیز قراردادی برای فروش ۱۰۰ هواپیما به ارزش ۱۹ میلیارد دلار با ایران امضا کرده است.

بر اساس این گزارش،‌ شرکت آلستوم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران برای ساخت واگن قطار و مترو به توافق اولیه رسیدند.

شرکت ترانسمش هولدینگ و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار برای ساخت مشترک واگن های ریلی امضا کردند. شرکت زیمنس قراردادی به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو برای ساخت واگن و بهینه سازی سیستم ریلی امضا کرد.

صنایع

شرکت سی آر ای سی چین با شرکت آلومینیوم ایران، ایرالکو، به توافقی ۲ میلیارد دلاری برای راه اندازی یک واحدی تولیدی رسید.

مخابرات

شرکت ام تی ان برای خرید ۴۹ درصد سهام (به ارزش ۴۰ میلیون دلار) یک شرکت دولتی اینترنتی و سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری در یک پروژه فیبر نوری به توافق رسید.

XS
SM
MD
LG