لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

عضو کمیسیون قضایی مجلس: قصد داریم از زندان‌های بیشتری بازدید کنیم


محمد کاظمی دیدار نمایندگان مجلس از زندان اوین را مثبت توصیف کرده است
محمد کاظمی دیدار نمایندگان مجلس از زندان اوین را مثبت توصیف کرده است

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید هیات نمایندگان بازدیدکننده از زندان اوین، قصد دارد از زندان‌های دیگر نیز بازدید کند.

محمد کاظمی روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این خبر را اعلام کرده است.

آقای کاظمی پس از بازدید هیاتی از نمایندگان مجلس از زندان اوین، افزوده که این هیات تصمیم گرفته در استان‌هایی که «تعداد بازداشتی‌ها [در اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶] هنوز قابل توجه است حتما از زندان‌ها بازدید داشته باشند.»

این نماینده افزوده با آنکه هماهنگی برای بازدید از زندان اوین، «زمان‌بر» بود، اما این دیدار «مفید و موثر بود و اثر مثبتی گذاشت.»

وی بدون توضیحی درباره منظور خود از «مثبت‌» بودن این دیدار، اضافه کرده که «اگر این بازدید زودتر انجام می‌شد خیلی بهتر بود.»

با این حال مشخص نیست که مقام‌هی قضایی و سازمان زندان‌ها چه واکنشی نسبت به خواسته هیات نمایندگان بازدیدکننده از زندان اوین، برای بازدید از دیگر زندان‌های ایران نشان دهند.

به دنبال اعتراض‌های دی‌ماه سال جاری در بیش از ۱۰۰ شهر ایران که به گفته محمود صادقی، نماینده مجلس ۳۷۰۰ نفر در جریان آن بازداشت شدند، اخباری نیز مبنی بر جان باختن دست‌کم پنج نفر در زندان‌های اوین، اراک، سنندج و دزفول منتشر شد.

مقام‌های رسمی قوه قضائیه با آنکه مرگ دو نفر در زندان اوین و اراک را تائید کرده‌اند، اما گفته‌اند که آنها «خودکشی» کرده‌اند.

انتشار این اخبار باعث شد شماری از نمایندگان مجلس درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کنند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز خواستار تحقیق درباره مرگ افرادی شد که «گفته می‌شود در حوادث اخیر در زندان‌های کشور خودکشی کرده‌اند».

آقای کاظمی در حالی از «مفید» بودن این دیدار سخن گفته که خود وی از حضور پرشمار ماموران هنگام این بازدید انتقاد کرده و گفته بود نمایندگان مجلس نتوانستند با زندانیان خصوصی صحبت کنند.

محمد کاظمی افزوده بود که البته حضور ماموران در زندان غیرمتعارف نیست «ولی آنها تعداد قابل توجهی بودند و بهتر بود کسی همراه ما نباشد یا تنها رئیس سازمان زندان‌ها یا رییس زندان اوین همراه باشند».

به گفته وی، تعداد ماموران در این بازدید بیشتر از نمایندگان بود و این مطلوب نیست چرا که «لازم بود با برخی زندانیان به طور خصوصی صحبت کنیم».

۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به منظور بررسی شرایط بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه، از اندرزگاه چهار و بند ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات است، بازدید کردند.

از سخنان نمایندگان مجلس این‌گونه برمی‌آید که هنگام بازدید آنها از زندان اوین تنها شش نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در این زندان بودند که نمایندگان توانسته‌اند با چهار نفر آنان دیدار کنند.

کاظمی درباره سینا قنبری، جوان ۲۳ ساله‌ای که در اعتراضات اخیر تهران بازداشت و روانه زندان اوین شد، اما چند روز بعد مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که او در زندان «خودکشی» کرده، نیز خواستار بررسی بیشتر پرونده این جوان شد.

نماینده ملایر با اشاره به این پرونده گفت: «تقاضای ما این است که بازپرس با دقت بیشتری موضوع را بررسی کند اگرچه توضیحات نشان می‌داد که بحث خودکشی مطرح است ولی چون موضوع حق‌الناس است، بخصوص که این فرد بسیار جوان بوده امیدواریم به دقت بررسی شود.»

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز به دنبال بازدید نمایندگان از زندان اوین گفته که در جلسه‌ای با رئیس کل سازمان زندان‌ها و مدیر کل و مسئولان زندان اوین، به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داده شده است.

وی با بیان اینکه فیلم «خودکشی» سینا قنبری نیز برای نمایندگان بازدیدکننده از زندان اوین پخش شد، افزوده که قرار است تمام ابعاد بازدید بررسی، و گزارشی به مردم و رسانه‌ها داده شود.

در اعتراض‌های اخیر در ایران که در اعتراض به گرانی آغاز شد و به سرعت به انتقاد از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی رسید، به تائید مقام‌های قضایی و انتظامی، ۲۵ نفر نیز در خیابان‌ها کشته شدند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG