لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

انتقاد از حضور پرشمار ماموران هنگام بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین


به گفته سخنان نمایندگان مجلس، هنگام بازدید آنها از زندان اوین تنها شش نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در این زندان بودند.
به گفته سخنان نمایندگان مجلس، هنگام بازدید آنها از زندان اوین تنها شش نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در این زندان بودند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به بازدید روز سه‌شنبه نمایندگان قوه مقننه از زندان اوین از حضور پرشمار ماموران در هنگام این بازدید انتقاد کرد و گفت که نمایندگان مجلس نتوانستند با زندانیان خصوصی صحبت کنند.

محمد کاظمی روز چهارشنبه ۱۱ بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که البته حضور ماموران در زندان غیرمتعارف نیست «ولی آنها تعداد قابل توجهی بودند و بهتر بود کسی همراه ما نباشد یا تنها رئیس سازمان زندان‌ها یا رییس زندان اوین همراه باشند».

به گفته وی، تعداد ماموران در این بازدید بیشتر از نمایندگان بود و این مطلوب نیست چرا که «لازم بود با برخی زندانیان به طور خصوصی صحبت کنیم».

۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به منظور بررسی شرایط بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه، از اندرزگاه ۴ و بند ۲۰۹ زندان اوین بازدید کردند.

از سخنان نمایندگان مجلس این‌گونه بر می‌آید که هنگام بازدید آنها از زندان اوین تنها شش نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در این زندان بودند که نمایندگان توانسته‌اند با چهار نفر آنان دیدار کنند.

محمد کاظمی نماینده ملایر اظهار داشت: «در حال حاضر چهار نفر از بازداشتی‌های حوادث اخیر در بند زندان عمومی و دو نفر در بندی هستند که هنوز بازجویی‌شان انجام نشده و مجموعا شش نفر از بازداشتی‌های حوادث اخیر از زندان اوین هستند».

آقای کاظمی در ادامه سخنان خود به مورد سینا قنبری نیز اشاره کرد، جوان ۲۳ ساله‌ای که در اعتراضات اخیر تهران بازداشت و روانه زندان اوین شد، اما چند روز بعد مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که او در زندان «خودکشی» کرده است.

نماینده ملایر با اشاره به این پرونده گفت: «تقاضای ما این است که بازپرس با دقت بیشتری موضوع را بررسی کند اگرچه توضیحات نشان می‌داد که بحث خودکشی مطرح است ولی چون موضوع حق‌الناس است، بخصوص که این فرد بسیار جوان بوده امیدواریم به دقت بررسی شود. البته این پرونده در یکی از شعبات بازپرسی دادسرای تهران در حال رسیدگی است».

روز چهارشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز اظهارات اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها درباره بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین را بازتاب داد که اشاراتی به پرونده سینا قنبری دارد.

به گفته وی، نمایندگان مجلس حاضر در اوین، از محل «خودکشی» سینا قنبری بازدید کردند و همچنین «فیلم مربوط به خودکشی را دیدند که چگونه او زمانی که پاسی از شب گذشته بود، وارد دستشویی شد و با استفاده از یک کیسه زباله، آن را به طناب تبدیل و خود را حلق آویز کرد».

آقای جهانگیر اضافه کرد: «نمایندگان پس از ملاقات با بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر، به دو بند دیگر قرنطینه و بند ٢٠٩ هم رفتند و با بازداشتی‌های اخیر در رابطه با مسائل مختلف صحبت کردند و نقطه نظراتشان را شنیدند».

در اعتراضات سراسری اخیر، دست‌کم ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدند که مقامات ایران می‌گویند بسیاری از آنها آزاد شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG