لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

وزیر کشور ایران: نیروهای انتظامی و قضایی در ناآرامی‌های اخیر با مدارا عمل کردند


وزیر کشور ایران روز ۱۴ دی نیز مدعی شده بود که اعتراض‌های اخیر٬ «در بالاترین حد مدارا» و «به بهترین شکل» حل شد.
وزیر کشور ایران روز ۱۴ دی نیز مدعی شده بود که اعتراض‌های اخیر٬ «در بالاترین حد مدارا» و «به بهترین شکل» حل شد.

وزیر کشور بار دیگر از عملکرد مراجع نظامی و امنیتی با تظاهرات دی‌ماه در ۱۰۰ شهر ایران٬ تقدیر کرد و گفت که «رفتار و برخورد» نیروهای انتظامی و قضایی با بازداشت‌شدگان «خوب» بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن گفت که مراجع انتظامی و امنیتی٬ «به خصوص نیروی انتظامی در ناآرامی‌های اخیر با خویشتن‌داری، مدارا و تدبیر عمل کردند».

در حالی که در اعتراض‌های خیابانی اخیر به گفته مقام‌های قضایی٬ دست‌کم ۲۵ تن در خیابان‌ها کشته شدند٬ وزیر کشور ایران می‌گوید که «رفتار و برخورد نیروهای انتظامی و قضایی با بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خوب» بوده است.

او در حالی از «خوش‌رفتاری» مراجع قضایی در زندان‌ها با بازداشت‌شدگان سخن گفته است که سازمان‌های حقوق بشری از مرگ دست‌کم پنج تن در زندان‌ها که مرگ دو نفر از آنها از سوی مراجع قضایی نیز تایید شده است خبر داده‌اند.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی درباره مرگ وحید حیدری و شهاب ابطحی‌زاده در اراک، سینا قنبری در اوین، محسن عادلی در دزفول، سارو قهرمانی و کیانوش زندی در سنندج، منتشر شده‌ است.

این در حالی است که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی می‌گویند آنها «خودکشی» کرده‌اند یا مرگ آن‌ها با تجمع‌های اعتراضی ارتباطی نداشته‌ است.

در این میان،‌ کمیته پیگیری بازداشت‌های تجمع‌ها و تظاهرات دی‌ماه ۹۶ در گزارشی از کتک خوردن سینا قنبری و کبود بودن بدن او، «ضرب و شتم شدید» تعداد دیگری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر و همچنین توزیع قرص «متادون» در بین زندانیان از سوی مسئولان زندان اوین خبر داده است.

به گفته این کمیته، اکثر بازداشت شدگان از «فحاشی و رفتارهای زننده مامورین» در زمان بازداشت در بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی خبر می‌دهند و برخی از بازداشت‌شدگان نیز در این مدت «به شدت مورد ضرب و شتم» قرار گرفته‌اند.

کمیته پیگیری بازداشت‌های دی ۹۶ همچنین به نقل از دو «شاهد عینی» اعلام کرد که سینا قنبری دو روز قبل از مرگ بازجویی شده و «بعد از بازداشت به هم اتاقی‌هایش می‌گوید که خانه تکانی داشته‌اند (کتک خورده) به نحوی که برخی از بخش‌های بدنش به شدت کبود بوده است».

براساس این گزارش، پیکر سینا قنبری صبح روز ۱۵ دی، در حالی که «کیسه زباله به دور گردنش بسته شده بود، در کف سرویس بهداشتی قرنطینه زندان اوین توسط زندانیانی که وظیفه نظافت کردن را بر عهده داشته‌اند، پیدا شده است».

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز ۲۶ دی‌، در توئیتر خود نوشته بود که «یکی از زندانیانی که اخیراً در زندان فوت کرد، در تماس با خانواده خود گفته بود که زندانیان به خوردن قرص‌هایی مجبور شده‌اند که حال آنها را بد می‌کرده‌است». این موضوع از سوی سازمان زندان‌ها تکذیب شده است.

وزیر کشور روز ۱۴ دی نیز مدعی شده بود که اعتراض‌های اخیر در ایران٬ «در بالاترین حد مدارا» و «به بهترین شکل» حل شد.

او با بیان اینکه اتفاقات رخ داده در ایران در همه جای دنیا، از جمله آمریکا و اروپا نیز رخ می‌دهد٬ افزوده بود که «اگر این حوادث ادامه پیدا کرد به خاطر خویشتن‌داری، مدارا، قدرت تحمل، تعامل دولت و دستگاه‌های نظامی و انتظامی با مردم بود».

در دی‌ماه سال جاری٬ با وجود حضور گسترده مأموران امنیتی، سرکوب اعتراض‌ها از نخستین روزها و اعمال محدودیت شدید بر اینترنت و شبکه‌های پیام‌رسان، تظاهرات متعددی در بیش از ۱۰۰ شهر ایران برگزار شد و به رغم هشدارهای مقام‌های امنیتی و انتظامی برای چند روز ادامه داشت.

پس از شروع اعتراض‌های خیابانی در ایران که در ابتدا با شعار «نه به گرانی» در مشهد آغاز شد و به سرعت به طرح مطالبات سیاسی رسید٬ همه مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی٬ از جمله رهبر، رئیس‌جمهوری و معاونان و وزرای وی٬ این ناآرامی‌ها را به «دشمن» نسبت دادند که واکنش‌های منفی بسیاری را به دنبال داشت.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین از رسیدگی مراجع قضایی به پرونده «کسانی که در ناآرامی‌های اخیر مرتکب جرمی شده‌اند»٬ خبر داد و گفت:‌ «کمتر از ۳۰۰ نفر که در حوادث اخیر مرتکب جرم شده‌اند»٬ کماکان در بازداشت هستند.

وی افزود با توجه به گزارش‌هایی که از شهرستان‌ها و استان‌ها به «ما رسیده٬ در حال حاضر دانشجوی بازداشتی مربوط به حوادث اخیر نداریم.»

وزیر کشور ایران همچنین از دو وزارتخانه علوم و بهداشت و همچنین متولیان امور دانشجویی خواست که اگر «موردی در این زمینه دارند به ما برای پیگیری معرفی کنند».

او با اشاره به ادامه بازداشت ۹ نفر در تهران در ارتباط با حوادث اخیر افزود که هیچ‌یک از آنها دانشجو نیستند.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز به تازگی اعلام کرده که تمامی دانشجویانی که در هفته‌های اخیر بازداشت شده بودند٬ آزاد شده‌اند.

محمود صادقی٬ نماینده مجلس پیش از این اعلام کرده بود که بیش از ۳۷۰۰ نفر در جریان اعتراض‌های اخیر در سراسر ایران بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از بازداشت حدود ۱۳۰ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف ایران در جریان این اعتراض‌ها بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر و سایر منابع خبری/ب.ب/ب.ک
XS
SM
MD
LG