لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

حضور هزاران نیروی یگان ویژه پلیس ایران در مراسم اربعین


حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی
حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ایران روز دوشنبه، ۱۵ مهرماه، از حضور حدود ۱۱ هزار نفر از نیروهای این یگان در مراسم اربعین در ایران و عراق خبر داد.

حسن کرمی، فرمانده این نیرو، در مصاحبه با خبرگزاری مهر که روز دوشنبه منتشر شد گفت که ۷۵۰۰ نیروی یگان ویژه در قالب ۲۴ گردان «به صورت مستقیم» در مراسم اربعین حضور دارند.

وی اعلام کرد که چهار هزار نفر نیز نیروی احتیاط هستند.

آقای کرمی همچنین گفت که ۳۰ هزار نفر از نیروهای پلیس در اربعین حضور دارند.

وی درباره حضور نیروهای این یگان در مراسم اربعین گفت: «سخت‌ترین بخش کنترل زائرین به عهده یگان ویژه است، چون در محدوده ۱۵-۱۰ کیلومتری مرز متراکم می‌شوند.»

آقای کرمی اضافه کرد: «کار اطلاعاتی بسیار قوی انجام می‌دهیم. داخل جمعیت افرادی را داریم که کنترل کنند.»

یگان ویژه نیروهای انتظامی ایران وظیفه برخورد با اعتراض‌های مردمی را بر عهده دارد.

در سال‌های گذشته نیز نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی در مراسم اربعین حضور داشته‌اند.

اما حضور این نیروها در مراسم اربعین امسال در حالی است که برخی از معترضان عراقی جمهوری اسلامی را به دخالت در سرکوب این اعتراضات متهم کرده‌اند.

در عراق، درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در شهرک صدر بغداد شامگاه دوشنبه نیز ادامه یافت و گفته می‌شود دست‌کم ۱۵ نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. با این حساب شمار قربانیان این اعتراضات در یک هفته‌ای که از آن می‌گذرد به حدود ۱۱۰ تن می‌رسد.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی نیز مدعی شده‌اند که آمریکا و عربستان سعودی این اعتراضات را با هدف تاثیرگذاری بر مراسم اربعین سازماندهی کرده‌اند.

امضای تفاهم‌نامه با سوریه

فرمانده یگان‌ ویژه نیروی انتظامی همچنین گفت که تفاهم‌نامه‌ای با سوریه برای آموزش نیروهای این کشور و دادن تجهیزات امضا شده است.

به گفته آقای کرمی، برای اجرای این تفاهم‌نامه فرماندهان ایرانی به سوریه و مقامات سوری نیز به تهران سفر کرده‌اند.

وی گفت که تفاهم‌نامه‌ای نیز با عراق امضا شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

آقای کرمی همچنین با اشاره به «مهارت» یگان ویژه نیروی انتظامی در برخورد با «اغتشاشات» افزود که «آمادگی را داریم تجربه خود را در اختیار» دیگر کشورها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: «مثلاً واحد موتورسوار در یگان‌های ضداغتشاش فقط در کشور ما است. در کشورهای دیگر موتور استفاده می‌کنند ولی به عنوان سازمان واحد و منسجم نیست ولی ما می‌توانیم مناطق پرجمعیت را سریع طی کنیم.»

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی درباره همکاری نیروهای سپاه پاسداران ایران با نیروهای بشار اسد برای سرکوب اعتراضات این کشور منتشر شده است.

«عملیات پرقو» در دی‌ماه ۹۶

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی همچنین گفت که این یگان در اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ در ۷۰ نقطه حضور داشته است.

وی اضافه کرد: «اسم عملیات کنترل اغتشاشات دی‌ماه را پرقو گذاشتیم. گفتیم از نظر روانی وارد عمل شدیم و از قوه قهریه استفاده نکردیم. نرم برخورد کردیم و عموماً از سیستم‌های الکترونیکی استفاده کردیم. از سیستم‌های آب‌پاش استفاده کردیم، از گفت‌وگو استفاده کردیم. این روش باعث شد با حداقل هزینه دی‌ماه را جمع کنیم.»

سخنان آقای کرمی در حالی بیان شده که در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در بیش از ۱۶۰ شهر ایران حداقل ۳۰ نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG