لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

ولایتی: دیگر به دلار احتیاج نداریم؛ با روپیه، روبل و یوآن کار می‌کنیم


مشاور رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که «تحریم‌ها ایران را از پای نخواهد انداخت».
مشاور رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که «تحریم‌ها ایران را از پای نخواهد انداخت».

مشاور رهبر جمهوری اسلامی از مذاکره با رئیس‌جمهوری روسیه و مقامات چین برای استفاده از ارزهای این کشورها در مبادلات مالی ایران خبر داد و گفت که دیگر به دلار «احتیاجی نخواهیم داشت».

به گزارش سایت باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ولایتی روز سه‌شنبه سوم مهر در یک سخنرانی گفت که «تحریم‌ها ایران را از پای نخواهد انداخت».

وی اضافه کرد: «ما باید از یمنی‌ها یاد بگیریم، بدانید یقینا عربستان سعودی از یمنی‌ها شکست خواهد خورد».

آقای ولایتی با اشاره به مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و مقامات چینی گفت: «بخشی از مشکلات ما با روپیه (واحد پول هند)، روبل (واحد پول روسیه) و یوآن (واحد پول چین) حل خواهد شد و به دلار دیگر احتیاجی نخواهیم داشت».

وی توضیح نداد که چگونه مشکل مبادلات مالی ایران با استفاده از این ارزها حل خواهد شد.

سخنان آقای ولایتی در حالی بیان شده است که در دور قبلی تحریم‌های ایران پیش از برجام، پول فروش نفت ایران در برخی از کشور‌ها مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بلوکه شده بود.

همزمان برخی کشورها نظیر هند و چین متعهد شدند تا پول خرید نفت از ایران را با روپیه و یوآن پرداخت کنند، ولی تهران مجبور بود که این درآمد را صرف خرید کالا از این کشورها کند که به گفته صاحبنظران اقتصادی، از کیفیت پایینی برخوردار بودند.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران در سال ۹۳ گفته بود که ایران «حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارز منجمد شده» در کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن دارد، ولی «نمی‌تواند سریعا از آنها استفاده کند».

با این حال مقامات تهران پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور بار دیگر از طرح حذف دلار در مبادلات مالی سخن می‌گویند.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۶ شهریور در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه خواستار افزایش همکاری دو کشور برای به گفته او، «مهار آمریکا» و همچنین معامله‌های اقتصادی خارج از چارچوب دلار شده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۱۰ آبان ۹۶ نیز در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه خواستار حذف «دلار» در مبادلات اقتصادی دو جانبه و چند جانبه شده بود تا به گفته وی، تحریم‌های آمریکا «بی‌اثر» شود.

ابراز اطمینان مقامات جمهوری اسلامی به روسیه در حالی است که حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک، روز ۲۴ شهریور گفت که مسکو همراه با عربستان سعودی به دنبال «تصاحب بخشی از سهم ایران» در بازار نفت است.

در همین حال برخی تحلیل‌گران اقدامات اخیر روسیه در روسیه را به معنای «پشت پا زدن» این کشور به جمهوری اسلامی تعبیر کرده‌اند.

بر اساس گزارش تلویزیون ایران، خبرگزاری ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG