لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

کشورهای جهان برای کمک به بازسازی عراق ۳۰ میلیارد دلار تعهد دادند


کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با گروه حکومت اسلامی در کنفرانس بازسازی عراق در کویت
کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با گروه حکومت اسلامی در کنفرانس بازسازی عراق در کویت

روز چهارشنبه شرکت کنندگان در کنفرانس کمک به بازسازی عراق که در کویت برگزار شد ۳۰ میلیارد دلار برای کمک به بازسازی آن کشور پس از ویرانی‌های ناشی از جنگ با گروه «خلافت اسلامی» تقبل کردند. ولی این میزان از رقم ۸۸ میلیارد دلاری که عراق تقاضا کرده بسیار کمتر است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیشترین میزان کمک مالی از سوی ترکیه تقبل شد که تعهد داد ۵ میلیارد دلار به عراق اعتبار دهد. امیر کویت نیز اعلام کرد این کشور یک میلیارد دلار وام و یک میلیارد دلار نیز به صورت سرمایه گذاری مستقیم به عراق کمک خواهد کرد.

عربستان سعودی نیز ۱.۵ میلیارد دلار وعده کمک مالی داد و صندوق مالی عرب که در کویت است اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیارد دلار طی سالهای آینده به بازسازی زیرساخت‌های عراق کمک خواهد کرد.

قطر یک میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۵۰۰ میلیون دلار و بانک توسعه اسلامی نیز ۵۰۰ میلیون دلار وعده کمک دادند. دولت آلمان نیز ۵۰۰ میلیون یورو و اتحادیه اروپا نیز ۴۰۰ میلیون یورو کمک خواهند کرد.

دولت آمریکا در کنفرانس کویت هیچ کمک مالی مستقیمی به عراق را تقبل نکرد ولی در نظر دارد سه میلیارد دلار به صورت وام و تسهیلات مالی دیگری برای کمک به سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در عراق اهدا کند.

آسوشیتدپرس می گوید، میزان کمک مالی کویت، کشور ثروتمند نفت خیز که بیست و چند سال پیش توسط رژیم صدام حسین اشغال شد، جای تعجب دارد و نشان دهنده علاقه این کشور به ایجاد صلح و ثبات در عراق پس از جنگ علیه گروه «خلافت اسلامی» است. در عین حال حکومت عراق هنوز به خاطر خسارات ناشی از حمله صدام حسین به کویت به آن کشور بدهکار است.

کنفرانس اهدا کمک مالی به بازسازی عراق روز چهارشنبه به کار خود پایان داد ولی مبلغ کمک‌های خارجی که در این کنفرانس اعلام شد با رقم ۸۸ میلیارد دلاری که حکومت عراق طلب کرده بود فاصله زیادی دارد.

یکی از نقاطی که بیش از همه در طول جنگ با پیکارجویان «خلافت اسلامی» آسیب دیده شهر موصل است. پیروزی نیروهای عراق در این شهر هزینه سنگینی داشت و حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی و بمب گذاریهای انتحاری پیکارجویان بخش وسیعی از خانه‌ها و ساختمان‌های دولتی شهر را نابود کرده است.

آسوشیتدپرس می افزاید، طبق ارزیابی دولت عراق یکی از اقلام اصلی و اضطراری بازسازی کشور ساخت مسکن است که محتاج ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری است. سازمان ملل متحد می گوید فقط در شهر موصل حدود ۴۰۰ هزار خانه باید بازسازی شوند.

بر اثر جنگ با گروه «خلافت اسلامی» بیش از ۵ میلیون نفر در داخل عراق آواره شده اند که فقط نیمی از آنها به محل سکونت خود بازگشته اند.

مقامات عراقی می پذیرند که جامعه بین المللی به اهدا کمک مالی به آن کشور اشتیاق چندانی ندارد بخصوص که جنگ در عراق و سوریه باعث بروز بزرگترین بحران مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون شد. در عین حال عراق دومین تولید کننده نفت خام اوپک و صاحب پنجمین منابع بزرگ نفت و گاز جهان است هر چند این کشور در جلب شرکت‌های خارجی برای بازسازی و رونق صنایع نفتی کشور با مشکل روبرو بوده است.

دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ به سرمایه گذاری مستقیم در بازسازی عراق علاقه چندنی نشان نمی دهد. آمریکا در سالهای گذشته حدود ۶۰ میلیارد دلار، معادل ۱۵ میلیون دلار در روز، برای کمک به بازسازی عراق هزینه کرده است.

از این مبلغ حدود ۲۵ میلیارد دلار به نیروهای مسلح عراق اختصاص داده شد که در برابر هجوم پیکارجویان «خلافت اسلامی» در سال ۲۰۱۴ به سرعت از هم پاشید. در عین حال بررسی کمک‌های مالی آمریکا به عراق نشان داد که بخش زیادی از این پولها به خاطر فساد مالی گسترده به هدر رفته است. به این خاطر رهبران کشورهای غربی از جمله دونالد ترامپ به استفاده بهینه از کمک‌های مالی به عراق سوءظن دارند و می خواهند از میزان کمک‌های خود بکاهند.

درعین حال تنش‌های منطقه‌ای نیز روی میزان کمک به عراق تاثیر گذار است. یکی از این عوامل نگرانی‌ها درمورد افزایش نفوذ ایران در عراق است. کشورهای عربی و به خصوص عربستان سعودی به نفوذ ایران در عراق و دستاوردهای آن کشور از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ سوء ظن دارند.

قطر نيز از سوی چندین کشور عربی از جمله سه کشور عربی خلیج فارس تحریم شده و این موضوع مناسبات نزدیک و همکاریهای این کشور‌ها در مسایل منطقه‌ای را زیر سئوال برده است.

با این همه حیدر عبادی نخست وزیر عراق از تمامی کشورهای همسایه خواست به بازسازی کشورش کمک کنند. او گفت:«ما نیاز داریم که به تمامی همسایگان و دوستان خود برای سرمایه گذاری در آینده عراق تکیه کنیم.»

XS
SM
MD
LG