لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

توافق عراق با یک شرکت آمریکایی برای استخراج گاز در میدان‌های جنوبی


میدان گازی نهر بن عمر، بصره
میدان گازی نهر بن عمر، بصره

عراق روز دوشنبه قراردادی را با یک شرکت آمریکایی برای استخراج گاز طبیعی در میدان‌های جنوبی خود منعقد کرد. موضوعی که گامی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی این کشور توصیف شده که برای دهه‌ها نادیده گرفته شده‌اند.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، کشور عراق به دلیل فقدان زیرساخت‌ها برای مدت‌ها بهره‌برداری از گاز طبیعی خود را به تعویق انداخته است اما یادداشت تفاهمی که روز دوشنبه به امضا رسید، به شرکت انرژی آمریکایی «اوریون» امکان می‌دهد که روزانه تا ۱۵۰ میلیون فوت مکعب گاز را در میدان «نهر بن عمر» استخراج و پردازش کند.

این میدان در حال حاضر امکان برداشت روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت و ۲۵ میلیون فوت مکعب گاز را دارد.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، جبار اللعیبی وزیر نفت عراق، این اقدام را گامی مهم برای پایان دادن به هدر رفتن منابع طبیعی کشورش توصیف کرد.

آن طور که وزارت نفت عراق خبر داده بود، قراردادهای اولیه در این زمینه ماه پیش نهایی شده بود و دو طرف روز دوشنبه به طور رسمی این تفاهم‌نامه را نهایی کردند.

عراق در بازسازی زیرساخت های صنایع نفت و گاز است، و مقام‌های این کشور برای گسترش فعالیت‌های استخراج نفت و گاز، با شرکت‌های آمریکایی چون اکسون و شرکت‌هایی از چین مذاکره کرده‌اند.

هفته پیش عراق قراردادی با شرکت بریتیش پترولیوم امضا کرد تا تولید نفت خام را در حوزه شمال کرکوک دو برابر کند.

این حوزه نفتی چند ماه پیش و پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، اقدامی که به شدت مورد اعتراض بغداد بود، بار دیگر به کنترل دولت مرکزی عراق در آمد.

میدان های نفتی کرکوک که روزانه ۱۴۰ هزار نفت خام تولید می‌کند، در سال ۲۰۱۴ توسط نیروهای کرد از کنترل شبه‌نظامیان حکومت اسلامی یا داعش خارج شده بود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG