لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

آمادگی ایران برای صادرات گاز به بصره


حمیدرضا عراقی: پایانه صادراتی گاز بصره که از سوی شرکت ملی گاز ساخته شده، آماده دریافت روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز ایران است.
حمیدرضا عراقی: پایانه صادراتی گاز بصره که از سوی شرکت ملی گاز ساخته شده، آماده دریافت روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز ایران است.

چهار ماه بعد از آغاز صادرات گاز ایران به بغداد، این کشور برای آغاز صادرات به منطقه بصره عراق نیز آماده می‌شود.

حمید رضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، روز سه‌شنبه دوم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مشعل صادرات گاز ایران به بصره به زودی روشن می‌شود، افزود: پایانه صادراتی گاز بصره که از سوی شرکت ملی گاز ساخته شده، آماده دریافت روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز ایران است.

ایران روز اول تیر نیز صادرات روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز به بغداد را آغاز کرد. عراقی می گوید که هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل بغداد می‌شود.

بر اساس دو قرارداد ایران و عراق در سال‌های ۹۲ و ۹۴، قرار است روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به بغداد و به همین میزان نیز به بصره تحویل داده شود. البته این ارقام در فصل تابستان که نیاز نیروگاه‌های برق عراق به گاز بیشتر می‌شود، افزایش خواهد یافت.

ایران به خاطر عدم تکمیل خط لوله ششم سراسری که گاز پارس جنوبی را به استان کردستان خواهد رساند، فعلا کمتر از مقدار قرارداد به بغداد، گاز از طریق مخاذن و پالایشگاه ایلام تحویل می‌دهد. این خط لوله با ظرفیت انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب، قرار است تا آغاز فصل زمستان تکمیل شود.

صادرات گاز به بصره قرار است از مرز شلمچه انجام شود. بخش ایرانی و عراقی این پروژه تقریبا تکمیل شده است و اخیرا نیز لوله‌گذاری با احداث پلی در رود کارون آغاز شد.

پیشتر ایران اعلام کرده بود که صادرات گاز این کشور به ترکیه و عراق در پنج ماه سال جاری خورشیدی ۶۴ درصد افزایش یافته و به رقم ۵ میلیارد متر مکعب رسیده است. آقای عراقی به فارس گفت: «با برطرف شدن مشکلات مالی که مانع از صادرات گاز ایران به عراق شده بود هم‌اکنون از مسیر بغداد به طور متوسط روزانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر می‌شود و براساس توافق صورت گرفته این حجم نیز افزایش پیدا خواهد کرد».

ایران از ابتدای سال ۹۵ چند بار آغاز صادرات گاز به بغداد را به تعویق انداخته بود، چرا که به گفته مقامات ایران، عراق مشکل نحوه پرداخت پول گاز و افتتاح «ال‌سی» را حل نکرده بود. اعتبار اسنادی یا «ال سی» تضمینی است که یک بانک به فروشنده می دهد که خریدار وجه پول را در وقت تعیین شده پرداخت کند. قبلا آقای عراقی گفته بود که بانک تجارت عراق (تی بی آی) برای باز کردن «ال سی» برای آغاز صادرات گاز به عراق موافقت کرده است.

به گفته این مقام مسئول هم‌اکنون تاسیسات و پایانه صادرات گاز در منطقه بصره توسط شرکت ملی گاز ایران احداث شده است و هیچ مشکلی برای آغاز صدور گاز به این منطقه وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG