لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

وزیر کشور عراق: آتش‌سوزی در محل نگهداری آرا عمدی بوده است


هنوز میزان خسارت وارده ناشی از این آتش‌سوزی گزارش نشده است.
هنوز میزان خسارت وارده ناشی از این آتش‌سوزی گزارش نشده است.

وزیر کشور عراق می‌گوید آتش‌سوزی در انباری حاوی نیمی از صندوق‌های رأی بغداد که قرار بود با تصمیم پارلمان این کشور بازشماری شوند، «عمدی» بوده است.

برپابه گزارش خبرگزاری فرانسه، قاسم الاعرجی روز دوشنبه ۲۱ خرداد اعلام کرد که در عمدی بودن این آتش‌سوزی «هیچ شکی نیست» و شخصاً بر تحقیقاتی که توسط پلیس جزایی و کمیته بررسی این حادثه در حال انجام است، نظارت خواهد کرد.

آتش‌سوزی در انبار حاوی صندوق‌های آرا در بغداد روز یکشنبه روی داد و حیدر العبادی، نخست‌وزیر، آن را «توطئه‌ای با هدف اخلال در روند دموکراسی» در عراق خواند.

پس از تصمیم پارلمان عراق، قرار بود کمیته‌ای متشکل از ۹ قاضی منصوب شورای عالی قضایی این کشور بر روند بازشماری دستی آرا نظارت کنند و مشخص نیست این آتش‌سوزی چه تأثیری بر بازشماری آرا خواهد گذاشت.

با این حال به گفته سخنگوی وزارت کشور عراق، تنها یکی از چهار انبار محل نگهداری آرا، دچار آتش‌سوزی شده و آتش به سه انبار دیگر «سرایت نکرده است».

هنوز میزان خسارت وارده ناشی از این آتش‌سوزی گزارش نشده، گرچه به گفته سخنگوی وزارت کشور عراق همه مدارک و تجهیزات الکترونیکی موجود در محل سوخته است.

بغداد، پرجمعیت‌ترین استان عراق است و ۷۱ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق به این استان تعلق دارد.

همچنین گزارش شده که نزدیک به ۶۰ درصد از دو میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در شهر بغداد، در انتخابات پارلمانی اخیر عراق شرکت کرده‌اند.

پیروز اصلی این انتخابات، ائتلافی به رهبری مقتدی صدر موسوم به «سائرون» بود که ۵۴ کرسی پارلمان را از آن خود کرد و پس از آن، ائتلاف نیروهای حشدالشعبی در رتبه دوم و ائتلاف حیدر العبادی، نخست‌وزیر فعلی، در جایگاه سوم قرار گرفتند.

از زمان برگزاری انتخابات بسیاری از سیاستمداران قدیمی که موفق به راهیابی مجدد به پارلمان نشدند، ضمن اعتراض به نتایج، خواستار بازشماری آرا شدند.

در عین حال به گفته نهادهای امنیتی عراق که دستگاه‌های الکترونیکی شمارش آرا را آزمایش کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این دستگاه‌ها نتایج مختلفی ارائه می‌دهند و این اشکال فنی می‌تواند ادعاهای متعدد در مورد وقوع تقلب را توجیه کند.

به استناد گزارشی از خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ک.ت-م.ا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG