لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

برهم صالح: بر سر حضور نیروهای آمریکایی در عراق اجماع عمومی هست


برهم صالح، رئیس‌ جمهور عراق (راست)
برهم صالح، رئیس‌ جمهور عراق (راست)

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، روز جمعه در مصاحبه‌ای بر وجود «اجماع عمومی» بر سر حضور نیروهای آمریکایی در کشورش تاکید کرد. او اما یک شرط تعیین کرد: آن این که این نیروها تنها به مبارزه با گروه داعش کمک کنند.

آقای صالح که روز جمعه، ۹ فروردین‌ماه، با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو می‌کرد همچنین گفت که «مخالفت جدی» با حضور نیروهای آمریکایی در عراق نمی‌بیند.

در حال حاضر بیش از پنج هزار نیروی آمریکایی در خاک عراق حضور دارند که طبق توافقی رسمی قرار است به نیروهای عراقی در نبرد با داعش، گروه حکومت اسلامی، مشاوره و کمک بدهند.

به اعتقاد رئیس جمهور عراق، بر سر این که کشور عراق به همکاری با نیروهای آمریکایی نیاز دارد در این کشور «اجماع عمومی» وجود دارد و این همکاری «تا هر زمان که لازم باشد» می‌تواند ادامه یابد.

او در عین حال تاکید کرد که این امر یک شرط دارد و آن این که نیروهای آمریکایی «فقط» برای کمک به ارتش عراق برای مبارزه با گروه داعش به حضور خود ادامه دهند.

برهم صالح در ادامه اشاره کرد که تهدید داعش هنوز به قوت خود باقی است. این در حالی است که بیش از همه رئیس جمهور آمریکا تاکید دارد که داعش به آخر خط رسیده است.

در میانه بهمن‌ماه سال ۹۷، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای گفت که یک دلیل ادامه حضور آمریکایی‌ها در عراق «این است که تا حدودی ایران را زیر نظر داشته باشم، زیرا این کشور مسئله‌ای واقعی است».

یک روز بعد برهم صالح به این اظهار نظر این گونه پاسخ داد که همتای آمریکایی‌اش «برای این موضوع از عراق اجازه نخواسته و آمریکا نباید در این کشور اولویت‌های خود را دنبال کند».

او در همان زمان نیز تاکید کرد که نیروهای آمریکایی در عراق «در قالب توافق دو کشور برای مأموریت ویژه مقابله با تروریسم حضور دارند و بهتر است آنها به همین مأموریت بپردازند».

با تشدید تنش میان ایران و ایالات متحده که هر دو از متحدان عراق هستند، این کشور در موقعیتی بسیار دشوار قرار گرفته است، موضوعی که از جمله از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمود بیشتری یافت.

به نظر می‌رسد شرطی که آقای صالح روز جمعه بار دیگر بر آن تاکید کرده برای اطمینان دادن به آن دسته از نمایندگان مجلس عراق است که طبق گزارش آسوشیتدپرس «بیشتر آنها از حمایت ایران برخوردارند» و می‌گویند قرار است لایحه‌ای برای خروج کامل آمریکا از کشورشان به صحن مجلس ببرند.

اواخر اسفندماه گذشته محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، گفته بود که جمهوری اسلامی در عراق یکصد هزار نیرو از مردم» را ایجاد کرد «و برخی نیروهای ایرانی نیز برای انتقال تجربه‌ها رفتند تا آنها را سازمان‌دهی کنند».

دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ بسیاری از نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کرد و بعد در سال ۲۰۱۴ ناچار شد که بار دیگر به خواست دولت عراق و با هدف جلوگیری از پیشروی نیروهای داعش به سوی بغداد، نظامیان ایالات متحده را در این کشور مستقر کند.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG