لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

اعتراضات عراق؛ درگیری‌های مرگبار برای کنترل چند پـُل در بغداد


بنا بر گزارش‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی یکی از امدادگران در محل در جریان کمک به معترضان جان خود را از دست داده‌است.
بنا بر گزارش‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی یکی از امدادگران در محل در جریان کمک به معترضان جان خود را از دست داده‌است.

نیروهای امنیتی عراق برای مقابله با معترضانی که قصد کنترل چند پل را در پایتخت داشتند، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله کرده‌اند؛ دست‌کم یک نفر که گفته می‌شود از امدادگران در محل بوده، جان خود را از دست داده و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز ۱۶ آبان گزارش داده درگیری‌ها عمدتا بر تصاحب یا کنترل سه پل متمرکز شده‌است: احرار، شهدا و باب‌المعظم.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از سوی دیگر می‌گوید معترضان قصد کنترل یکی از پل‌ها در مرکز بغداد را داشتند ولی نیروهای امنیتی با آن‌ها درگیر شده‌اند.

بنا بر گزارش‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی یکی از امدادگران در محل در جریان کمک به معترضان جان خود را از دست داده‌است.

ساعاتی پیش از آن گزارش‌هایی از کشته‌شدن دو تن دیگر در ادامه اعتراضات و درگیری‌ها در شهر کربلا منتشر شده بود. کربلا به یکی از نقاط اصلی اعتراضات ضددولتی در عراق تبدیل شده‌است. کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر نیز هدف یورش و حمله قرار گرفته‌است که این وقایع نیز قربانی برجای گذاشته‌است.

رویترز می‌گوید وقایع روز چهارشنبه به ایجاد صحنه‌هایی پرتنش و آشوب‌زده در خیابان‌های پایتخت انجامیده است. خبرنگاران محلی این خبرگزاری گفته‌اند معترضانی را دیده‌اند که در حال فرار بودند در حالی‌که نیروهای امنیتی نیز نارنجک‌های شوک‌دهنده پرتاب کرده و مشغول تیراندازی به سوی آن‌ها بودند.

سه‌چرخه‌ها به کمک معترضان آمده‌اند
سه‌چرخه‌ها به کمک معترضان آمده‌اند

از دیگر تصاویری که خبرنگاران شاهد بوده‌اند مسدود شدن راه توسط خودروهای زرهی پلیس یا حمله نیروهای امنیتی به راننده یکی از توک‌توک‌ها بود؛ سه‌چرخه‌های موتوری برای خارج کردن معترضان یا زخمی‌ها در محل مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بنا بر گزارش‌ها فردی که جان خود را از دست داده یک پزشک عراقی‌ست که در نزدیکی پل احرار در حال کمک به معترضان بود. گزارش‌ها حاکی‌ست او هدف گلوله جنگی قرار گرفته‌است.

بیش از ۴۰ نفر زخمی شده‌اند و دست‌کم ۱۸ تن نیز بازداشت شده‌اند.

اعتراضات اولیه در عراق به کیفیت نامطلوب زندگی در یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر منابع نفتی آغاز شد، اما دیری نپایید که کلیت نظام حاکم بر کشور را هدف قرار گرفت.

گروه‌های شبه‌نظامی و مسلحی که برخی از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند نیز هدف خشم و اعتراض قرار گرفته‌اند، در حالی‌که معترضان شعارهایی را نیز علیه دخالت‌های ایران سر داده‌اند.

تهران اتهام دخالت در عراق را رد می‌کند و می‌گوید دست «آمریکا» و دیگر کشورها را در موج اعتراضات ضد دولتی می‌بیند.

از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «مردم عراق و لبنان… به این نتیجه رسیده‌اند که صادرات اصلی حکومت ایران فساد است، که‌ به‌شکل بدی جامه مبدل انقلاب بر آن پوشانده شده‌است. این حق عراق و لبنان است که مسیر پیش‌روی کشور خود را، رها از دخالت‌های خامنه‌ای در دست گیرند».

از آغاز موج اعتراضات تا کنون بیش از ۲۶۰ شهروند عراقی جان خود را از دست داده‌اند و ۱۱ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان/ت
XS
SM
MD
LG