لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

تخفیف چشمگیر عربستان به عراق برای جایگزینی برق ایران


عربستان سعودی به عراق پیشنهاد داده‌است که به‌جای واردات برق از ایران، این کشور را با برق بسیار ارزان تأمین کند.

مصعب السری، سخنگوی وزارت برق عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ تأیید کرده‌است که عربستان موافقت کرده تا یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۳۰۰۰ مگاوات (سه برابر نیروگاه اتمی بوشهر) ظرف یک سال در عربستان راه‌اندازی کند و هر مگاوات‌ساعت برق فروشی به عراق را ۲۱ دلار پیشنهاد داده‌است که یک چهارم قیمت برق صادراتی ایران به همسایه غربی خود است.

این قرارداد هنوز از طرف دولت عراق امضا نشده‌است، اما قیمت پیشنهادی عربستان بسیار پایین است و ظرفیت نیروگاهی یاد شده نیز بسیار بالا و حدود یک سوم کل ظرفیت تولید برق عراق است.

عراق با ۵۰۰۰ مگاوات کمبود برق مواجه است اگرچه چندین نیروگاه در حال احداث است، اما نیاز برق این کشور سالانه هفت درصد نیز افزایش می‌یابد.

بر اساس آمارهای وزارت نیروی جمهوری اسلامی، ایران پارسال کلاً حدود ۷۸۷۱ میلیون کیلووات ساعت (۷٫۸ تِراوات ساعت) برق صادر کرده بود که بیش از ۸۴ درصد آن تحویل عراق شده بود.

این میزان از انرژی برقی صادر شده به عراق، به راحتی می‌تواند با یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی تأمین شود. به عبارتی، عربستان نه تنها قیمت برق را یک چهارم قیمت برق ایران قرار داده، بلکه میزان صادرات را نیز سه برابر ایران پیشنهاد داده‌است.

ایران در ماه جاری به‌خاطر کمبود برق و اوج‌گیری مصرف داخلی، صادرات برق به عراق را قطع کرد که به موجی از ناآرامی‌ها در جنوب عراق منجر شد.

اعتراضات اخیر عراق بخاطر مشکلات بیکاری، خدمات ضعیف دولت، از جمله مشکل در تأمین آب و برق کشور انجام شد.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، مجبور شد وزیر برق را از کابینه کنار گذارد و دولت عراق با اختصاص ۳ میلیارد دلار کمیته‌ای را برای رفع کمبود برق کشور ایجاد کرد.

در همین زمینه وب‌سایت خبری «گالف بیزنس» نیز طی گزارشی از پیشنهاد برقی عربستان به عراق، نوشته‌است که عربستان در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ حدود ۹۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی و بادی راه‌اندازی کند.

ژانویه سال جاری نیز عربستان اعلام کرد که برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی طی سال جاری با ظرفیت ۴۱۲۵ مگاوات به ارزش ۵ تا ۷ میلیارد دلار مناقصه برگزار کرده‌است.

۸۰ درصد این ظرفیت شامل تولید برق از انرژی خورشیدی و ۲۰ درصد آن نیروگاه‌های بادی خواهد بود.

این میزان از تولید برق از منابع تجدیدپذیر بیش از ۱۱ برابر تولید فعلی برق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی ایران است.

با استفاده از بلومبرگ، وزارت نیرو، گالف‌بیزنس. د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG