لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

سفر هیات اقتصادی عربستان به عراق؛ کمک یک میلیارد دلاری ریاض به بغداد


ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری عربستان (عکس از آرشیو)
ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری عربستان (عکس از آرشیو)

همزمان با ورود یک هیئت اقتصادی بلندپایه عربستان سعودی به عراق در چهارشنبه ۱۴ فروردین اعلام شد که ریاض یک کمک یک میلیارد دلاری در اختیار بغداد قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی عراق اعلام کرده است، این کمک برای ایجاد یک شهر ورزشی در اختیار عراق قرار می‌گیرد.

سفراین هیات اقتصادی عربستان سعودی به عراق دو روزه خواهد بود.

رویترز می‌گوید، عربستان در تلاش است تا با سرمایه گذاری در عراق با نفوذ رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران در این کشور مقابله کند. در مقابل عراق به دنبال نفع اقتصادی از روابط نزدیک با عربستان است.

این هیات اقتصادی عربستان برای برگزاری دومین نشست شورای هماهنگی عراق-عربستان به بغداد سفر کرده است و ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری از جمله اعضای این هیئت است. نخستین نشست شورای هماهنگی دو کشور در سال ۲۰۱۷ برگزار شد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ وپس از ۲۵ سال قطع رابطه با عراق، سفارت خود را بغداد بازگشایی کرد.

ماجد بن عبدالله القصبی گفته است، عربستان سعودی روز پنجشنبه کنسولگری خود در بغداد را جهت صدور ویزا برای شهروندان عراقی بازگشایی می کند و سه کنسولگری دیگر نیز در عراق ایجاد خواهد شد.

وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری عربستان سعودی اضافه کرده است: ۱۳ توافقنامه بین دو کشور آماده امضاء است و گذرگاه مرزی «عرعر» طی شش ماه تکمیل خواهد شد.

عراق در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از برق مورد نیازش را از ایران وارد می‌کند و با توجه به بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران، بغداد برای تداوم خرید برق از ایران و دریافت معافیت از واشینگتن با مشکل مواجه است.

این در حالی است که سال گذشته یک سخنگوی وزارت برق عراق، تأیید کرده‌ بود که عربستان موافقت کرده تا یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۳۰۰۰ مگاوات (سه برابر نیروگاه اتمی بوشهر) ظرف یک سال در عربستان راه‌اندازی کند و هر مگاوات‌ساعت برق فروشی به عراق را ۲۱ دلار پیشنهاد داده‌ که یک چهارم قیمت برق صادراتی ایران به همسایه غربی خود است.

عراق با ۵۰۰۰ مگاوات کمبود برق مواجه است اگرچه چندین نیروگاه در حال احداث است، اما نیاز برق این کشور سالانه هفت درصد نیز افزایش می‌یابد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG