لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

ادامه اعتراضات در عراق پس از استعفای نخست وزیر؛ آتش زدن آرامگاه محمدباقر حکیم


اعتراضات روز پنجشنبه در بغداد.
اعتراضات روز پنجشنبه در بغداد.

منایع امنیتی عراق می‌گویند، تظاهرکنندگان شنبه در جنوب نجف در درب ورودی آرامگاه محمد باقر حکیم را به آتش کشیدند و نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور کوشیدند آنها را متفرق کنند.

تصاویری ویدئویی از آتش سوزی در درب ورودی آرامگاه محمد باقر حکیم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در همین حال، به رغم این که عادل عبدالمهدی استعفای خود را تحویل پارلمان داده است، اما همچنان تظاهرات اعتراضی در عراق در روز شنبه تلفاتی داشته است.

منابع بیمارستانی می‌گویند، اعتراضات ضد دولتی بغداد و جنوب عراق در روز شنبه دستکم سه کشته و ۵۸ مجروح برجای گذاشته است.

گزارش ها حاکی است اعتراضات در شهر ناصریه در جنوب عراق ادامه داشته است و تظاهر کنندگان یک پاسگاه پلیس را محاصره کرده‌اند.

با این حال رویترز می‌گوید، میزان تلفات و خشونت در روز شنبه نسبت به روزهای گذشته کاهش داشته است.

اعتراضات در عراق و از دو ماه پیش با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در عراق و درخواست استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور آغاز شد و گفته می شود دستکم ۴۰۰ نفر در این اعتراضات کشته شده است.

به گزارش رویترز، در روزهای اخیر معترضان در شهرهای نجف و ناصریه بیشتر کشته را داشته‌اند.

در همین حال، کابینه دولت استعفای عادل عبدالمهدی و پست های کلید را تایید کرده است و این سند به پارلمان فرستاده شد و قرار است پارلمان عراق روز یکشنبه درباره آن تصمیم گیری کند.

عادل عبدالمهدی در پیامی ضبط شده اعلام کرده است که پس از استعفا، کابینه به عنوان کفیل اوضاع را در اختیار خواهد داشت، ولی قادر به قانون گذاری یا تصمیم گیری در خصوص سیاست ها را نخواهد داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات و کارشناسان عراقی می‌گویند، قانون اساسی عراق به طور مشخص در خصوص چگونگی روند دوره کناره گیری نخست وزیر و تایید آن توسط پارلمان توضیحی ارائه نکرده است. قوانین موجود عراق می گویند، نخست وزیر استعفای خود را به رئیس جمهور ارائه می کند ، اما هیچ قانون خاصی وجود ندارد که پارلمان می بایست آن را تایید کند.

آسوشیتدپرس به نقل منابع بیمارستانی میگوید در اعتراضات روز شنبه در نزدیکی آرامگاه محمدباقر حکیم در نجف سه نفر کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند.

طبق این گزارش، ۱۱ نفر در بغداد در درگیری های نزدیک به پل احرار زخمی شدند.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس، خ
XS
SM
MD
LG