لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

اقلیم کردستان کنترل گذرگاه مرزی با ترکیه را «به ارتش عراق تحویل داد»


نمایی از گذرگاه مرزی خابور، در سمت ترکیه.
نمایی از گذرگاه مرزی خابور، در سمت ترکیه.

نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه نهم آبان خبر داد که دولت منطقه‌ای کردستان عراق از بامداد سه‌شنبه کنترل یکی از گذرگاه‌های اصلی مرزی بین عراق و ترکیه را به دولت مرکزی عراق تحویل داده‌است.

این گذرگاه مرزی که «ابراهیم خلیل» و گذرگاه خابور نیز نامیده می‌شود در نزدیکی رودخانه خابور در شمال غربی عراق قرار دارد و تاکنون نیروهای پیشمرگه کُرد کنترل آن را در دست داشتند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، خطاب به اعضای حزب حاکم کشورش در آنکارا گفت: «از این پس، گذرگاه خابور در سمت ترکی به طور کامل توسط مقام‌های ما، و در سمت عراقی توسط مقام‌های عراقی که از بغداد آمده‌اند کنترل خواهد شد.»

در پی تنش در روابط دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان، نیروهای عراقی مستقر در منطقه مرزی ابراهیم خلیل طی هفته‌های جاری بارها با نیروهای ارتش ترکیه رزمایش مشترک انجام داده بودند.

منابع رسمی عراق هنوز در مورد در دست گرفتن کنترل این گذرگاه مرزی خبری منتشر نکرده‌اند.

کردستان عراق پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در سوم مهرماه (۲۵ سپتامبر) امسال با فشار روزافزون از سوی کشورهای همسایه مواجه شده و با از دست دادن کنترل بسیاری از مناطق مورد مناقشه خود با بغداد، در انزوای بیشتری قرار گرفته‌است.

ترکیه که در سال‌های اخیر روابط خود با دولت محلی کردستان عراق را استحکام بخشیده بود پس از برگزاری این همه‌پرسی واکنشی شدید به آن نشان داد و به همکاری با دولت مرکزی عراق برای تقویت کنترل بغداد بر شمال عراق روی آورد.

ایران نیز که مانند ترکیه از تأثیر احتمالی همه‌پرسی اقلیم کردستان بر اقلیت کُرد خود نگران است در استقرار بیشتر کنترل دولت مرکزی عراق بر بخش‌های مورد مناقشه شمال عراق به بغداد کمک کرد.

ایران مرزهایش با اقلیم کردستان عراق را بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در سوم مهرماه بست.

سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اما روز دوشنبه اعلم کرد که محدودیت مرزی بین ایران و اقلیم کردستان عراق در روزهای آینده برطرف خواهد شد.

بازگشایی مرزهای ایران و اقلیم کردستان عراق یک روز پس از انتشار خبر کناره‌گیری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق از قدرت اعلام شد.

آقای بارزانی روز شنبه در نامه‌ای به مجلس اقلیم کردستان خبر داده بود که تمایلی به تمدید ریاستش بر اقلیم کردستان ندارد و از روز چهارشنبه دهم آبان از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

مسعود بارزانی از سال ۲۰۰۵ ریاست اقلیم خودگردان کردستان عراق را به عهده داشته است و دوره ریاست او در پایان اکتبر امسال، یک روز دیگر، به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG